Bez samorządów nie będzie połączenia z portem centralnym
2019-09-02 06:00:00(ost. akt: 2019-09-02 08:25:37)
Rząd planuje połączenie Elbląga z siecią kolei, która prowadzić ma wprost do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ale część ciężaru będą musiały ponieść lokalne społeczności.
Rząd planuje powstanie w środkowej Polsce budowę potężnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prowadzić ma do niego tzw. sieć szprych – połączeń kolejowych, która doprowadzi do głównych miast w kraju. Na mapie tej siatki nie ma jednak Elbląga.
Dlatego grupa posłów: Piotr Cieśliński, Paweł Papke, Jacek Protas, Cezary Tomczyk, Anna Wasilewska (Koalicja Obywatelska) oraz Maciej Masłowski (Kukiz ’15) złożyła do ministra infrastruktury interpelację w sprawie połączeń kolejowych związanych z programem budowy Centralnego Partu Komunikacyjnego.
— Warmia i Mazury to region, który wciąż odbiega poziomem wielkości wskaźników gospodarczych od pozostałych regionów w kraju — napisali w dokumencie. — Wskutek powyższego niezbędne jest zbudowanie i stymulowanie czynników prorozwojowych. Konieczne jest uwzględnienie budowy linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak wynika z odpowiedzi, włączenie Elbląga do „sieci szprych” jest planowane, ale nie bezpośrednio.
— Plan przyszłych połączeń zawiera m.in. projekt Metropolii Ujścia Wisły, który ma na celu połączenie systemem komunikacji podmiejskiej aglomerację trójmiejską z Elblągiem oraz powiatem elbląskim — poinformował Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak dodał, inwestycja ta ma obejmować: budowę linii kolejowej Trójmiasto-Elbląg włączającej to miasto w obszar metropolitalny Zatoki Gdańskiej i uruchomienie ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (Szybka Kolej Miejska); rozwój systemów lokalnych dla turystyki np. Żuławskiej Kolei Wąskotorowej, kolei nadzalewowej; oferowane połączenie klasy SKM Elbląg -Gdańsk z czasem przejazdu około 30 minut.
Plany rządu są obiecujące, choć nie ma mowy o bezpośrednim dostępie do sieci tras łączących region z CKP. I jest jedno „ale”…
— Koncepcja ta wskazuje wprost, że wspomniane przedsięwzięcie wymaga współdziałania z samorządami zarówno w zakresie samych inwestycji, jak i późniejszego utrzymania i użytkowania budowanej infrastruktury — dodał przedstawiciel resortu.
Łukasz Razowski
Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
redakcja się nie popisuje #2785348 | 78.88.*.* 2 wrz 2019 19:04
podaję link - https://www.nakolei.pl/10-szybkich-szpry ch-przy-okazji-budowy-cpk-powstanie-az-1 600-km-nowych-linii-kolejowych/ - bo pewnie nikt nie wie o co biega
odpowiedz na ten komentarz
eb #2785138 | 213.73.*.* 2 wrz 2019 09:37
Jedyne wyjście zrobić województwo elbląskie! A najlepiej jestem za Wolnym Miastem Elbląg!
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz