Informacje, które nie pochodzą z książek - lekcje o elbląskich pionierach

2019-11-14 21:00:00(ost. akt: 2019-11-14 11:15:27)
Zdjęcie ilustracyjne

Zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: pixabay

Lekcje historii, które mają skłaniać do refleksji. Z takim założeniem wychodzili twórcy scenariusza zajęć dotyczących powojennej historii naszego miasta, które już wkrótce trafią do elbląskich szkół.
Jeszcze w tym tygodniu do elbląskich szkół trafią scenariusze lekcji oraz film zawierający 13 historii pionierów i przewodnik na nich oparty, które miały premierę wczoraj. Nauczyciele będą mogli wykorzystać te materiały do opowiedzenia swoim uczniom historię powojennego Elbląga i jego pierwszych mieszkańców. Pierwsze lekcje pokazowe odbyły się dziś, 14.11 w „Światowidzie”. Poprowadził je doktor Tomasz Gliniecki, historyk, pedagog i dziennikarz.

– Te zajęcia zostały przygotowane tak, żeby młodzi elblążanie, ze szkół podstawowych od klas 4 – 8 i ze szkół ponadpodstawowych mogli poznać swoje miasto i swoich rówieśników, bo w filmie wypowiadają się w większości ludzie, którzy w tym czasie tuż powojennym byli ludźmi młodymi. Tym młodym ludziom chcemy pokazać różnice tego samego miasta w odległości kilkudziesięciu lat. Chcemy, żeby się zastanowili, jak oni patrzą na to swoje miasto. Czy to jest miasto, które lubią, dla którego chcą coś zrobić? To będą zajęcia, które nie będą uczyły w takim normalnym tego słowa ujęciu – mówił.

Scenariusze przewidziane są do realizacji w ciągu dwóch godzin lekcyjnych. Zajęcia dotyczące przeszłości Elbląga nie będą standardowe, nie zakończy ich sprawdzian weryfikujący zdobytą wiedzę. Podczas tych lekcji nauczyciele będą starali się skłonić swoich podopiecznych do refleksji i rozmawiać z nimi o tym, jakie odczucia wywołuje w nich ten temat. Sprawdzić, o czym jeszcze młodzi elblążanie chcieliby porozmawiać z tymi, którzy opowiedzieli swoje historie i czym dla nich jest miasto, w którym mieszkają.

kk