Sobota, 18 stycznia 2020. Imieniny Beatrycze, Małgorzaty, Piotra

Za dwa lata zakończą się prace przy przekopie Mierzei Wiślanej

2020-01-13 22:00:00 (ost. akt: 2020-01-14 12:10:32)
przekop

przekop

Autor zdjęcia: materiały prasowe

Wszystko wskazuje na to, że przez kanał na Mierzei Wiślanej pierwsze statki będa mogłby przepłynąć za dwa lata. Prace idą póki co zgodnie z planem, a inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, zaakceptował harmonogram prac.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zatwierdził harmonogram dla budowy przekopu Mierzei Wiślanej - podało Radio Gdańsk. Według rozgłośni dokument określa tzw. kroki milowe w realizacji śluzy z dwoma obrotowymi mostami w miejscowości Nowy Świat.

— Zatwierdzony harmonogram wskazuje termin zakończenia prac na rok 2022 — powiedział radiu kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. — Jednym z pierwszych gotowych obiektów hydrotechnicznych na budowie będzie tymczasowe nabrzeże.Powstanie ono od strony Zatoki Gdańskiej i umożliwi dostawy na budowę transportem wodnym, do czego zostaliśmy zobowiązani — dodał.

Przypomnijmy, podpisana z początkiem października umowa dotyczy realizacji I etapu budowy kanału. Przetarg na ten etap wygrało konsorcjum Besix/NDI. Pierwsza część inwestycji dotyczy budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Jak poinformowali przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni, w zakresie całego przedsięwzięcia pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zaplanowano: budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, oznakowaniem nawigacyjnym.

Ponadto zaplanowano także budowę sztucznej wyspy, budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym, przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, budowę nowego odcinka drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg, jak również dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości oraz sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, robót instalacyjnych (odwodnieniowych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.

„Inwestycja znajduje się w granicach dwóch województw – pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W granicach województwa pomorskiego w gminie Sztutowo oraz Krynica Morska zlokalizowana jest część przedsięwzięcia obejmującą budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, budowę toru wodnego w północnej części Zalewu Wiślanego (granica województw przecina środek Zalewu Wiślanego) oraz budowę sztucznej wyspy"— czytamy w komunikacie urzędu morskiego.

— W granicach województwa warmińsko-mazurskiego, w gminie Tolkmicko, zlokalizowana jest południowa część toru wodnego na Zalewie Wiślanym oraz w granicach gminy Elbląg i miasta Elbląga – tor wodny na rzece Elbląg z przyległymi terenami lądowymi — wyjaśniali przedstawiciele Urzędu Morskiego.

Łukasz Razowski

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Stoczniowiec #2850068 | 178.216.*.* 15 sty 2020 19:21

    Tak kajaki ,pontony i rowery wodne!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Ze slaska #2849759 | 178.216.*.* 15 sty 2020 10:19

    A buduja juz w polsce flote dostosowana do parametrow przekopu??

    ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. Chlopek roztropek #2849732 | 178.216.*.* 15 sty 2020 09:47

    Wiecej relacji z placu budowy prosze!!

    ! - + odpowiedz na ten komentarz