Przekop Mierzei: utrudnienia w sezonie letnim mają być minimalne

2020-01-30 15:00:00(ost. akt: 2020-01-30 10:10:32)

Autor zdjęcia: Urząd Morski w Gdyni

Na Mierzei Wiślanej, w miejscu, gdzie powstaje kanał mający otworzyć elbląski port na morze Bałtyckie, niebawem powstanie nabrzeże. Ma ono posłużyć do przyjmowania materiałów budowlanych. Urząd Morski chce bowiem, by transport niezbędnych do przekopu materiałów odbywał się w jak najmniejszym stopniu drogą lądową.
Prace przy budowie kanału na Mierzei Wiślanej nabierają rozpędu. Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, czyli inwestor tego przedsięwzięcia, po przekazaniu terenu wykonawcy, budowa została wygrodzona. Następnie teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy.

— Aktualnie w szerokim zakresie toczą się prace porządkowe oraz przygotowawcze, związane z wykonaniem nabrzeża rozładunkowego, zlokalizowanego w części morskiej przekopu — poinformowała Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. — Rozpoczęły się dostawy materiałów na potrzeby wykonania nabrzeża. Na całym terenie wykonywane są też przygotowawcze prace ziemne. Potrwają one przez najbliższe miesiące.


Jak dowiadujemy się u inwestora, w lutym zacznie powstawać nabrzeże południowe, czyli rozładunkowe, a także połączeniowe oraz część nabrzeża kanału żeglugowego.

— Całość tego obiektu przeznaczona będzie na potrzeby dostaw drogą morską materiałów budowlanych. Chcemy zminimalizować przewożenie materiałów lądem — mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż.w Wiesław Piotrzkowski podkreśla tymczasem, że organizacja ruchu podczas budowy jest dla inwestora sprawą bardzo istotną.

— Przyświecają nam dwa kluczowe założenia, a mianowicie maksymalizacja transportu materiałów budowlanych drogą wodną oraz minimalizacja utrudnień w sezonie letnim - wyjaśnia.

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. I” obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.

Łukasz Razowski



Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ampo #2860798 | 37.47.*.* 2 lut 2020 16:45

    ada #2860462 | 85.165.*.*wczoraj, 19:12 ampo jestes ruskim trolem ,i dalej chcesz pobierac haracz od lodzi plynacych do elblaga Doprawdy wybornie mnie prolerariacka bojówka rozpracowała. A tak na serio to za ten utopiony w błocie hajs można byłoby wybudować jakieś 50 nowoczesnych kotłowni na biomasę i nie trzeba byloby kupować kacapskiego węgla z Braniewa. Jakoś nikomu z patriotycznie myślących inaczej nie przeszkadza to, że kacapski węgiel zabiera pracę naszym górnikom. A wiekszość tu komentujących nigdy w życiu nie płynęła z Elbląga na Zatokę Gdańską i zapewne nigdy nie popłynie. Szczekają tylko tutaj bo im tak kazali

    odpowiedz na ten komentarz

  2. ampo #2859422 | 37.47.*.* 30 sty 2020 22:59

    Bawią mnie te patriotyczne opinie o wrogim spisku dla przekopu. Rewolucyjna, proletariacka czujność daje o sobie znać. Jak zobaczę 100 metrowy frachtowiec w porcie w Elblągu to normalnie do Partii wstąpię. Jedynej słusznej. Ale mam nadzieję że ten wspaniały projekt pozyskania bursztynu na Komnatę Prezesa skończy się na wycince drzew. Brak kasy odsunie w kąt ten nieszczęsny pomysł. Żeby uniezależnić się od Ruskich to proponuję zbudować most do Szwecji.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Janos #2859338 | 109.241.*.* 30 sty 2020 20:02

      Nie wiadomo co z tym będzie. Przyjaciele Rosji ciężko pracują aby ten przekop nie powstał.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)