Weekend z kulturą: przegląd najciekawszych wydarzeń
2020-02-13 17:00:00(ost. akt: 2020-02-13 16:48:03)
Przed nami kolejny długo wyczekiwany czas odpoczynku. Jak co tydzień, przygotowaliśmy dla was garść propozycji, którym warto się przyjrzeć. Warsztaty, koncerty, wystawy... Na co dacie się tym razem namówić?
Sztuka składania papieru w Bibliotece Młodego Czytelnika „Bulaj”
Kiedy: piątek o 16:30
Kiedy: piątek o 16:30
Biblioteka Młodego Czytelnika „Bulaj” przy ul. Zamkowej zaprasza w piątek, 14 lutego, o godz. 16.30 na warsztaty literacko-plastyczne z cyklu „Sztuka dla każdego” przeznaczone dla dzieci w wieku 6-10 lat, podczas których będzie można się nauczyć sztuki składania papieru zwanej origami. Wstęp wolny.
Warsztaty skupiają się wokół różnych technik plastycznych, inspirowanych istniejącymi dziełami sztuki oraz książkami, na podstawie których uczestnicy wykonają własne prace. Podczas najbliższych zajęć dzieci nauczą się składać zwierzęta techniką origami. Spotkanie będzie inspirowane fragmentem książki Sebastiana Cichockiego „S.Z.T.U.K.A.”.
Więcej informacji:
Biblioteka Młodego Czytelnika „Bulaj”
ul. Zamkowa 1
tel. (55) 625 60 23
Biblioteka Młodego Czytelnika „Bulaj”
ul. Zamkowa 1
tel. (55) 625 60 23
GHOST GUEST | Zgadnij kto? w Galerii EL
Kiedy: piątek o 19
Kiedy: piątek o 19
Nie ma to może znaczenia totalnego, że to wieczór Walentynkowy, ale miłość ze sceny z pewnością popłynie! Trzeci koncert z cyklu Ghost Guest zabierze nas w odmienne od poprzednich rejony – zarówno stylistyczne jak i geograficzne. Będzie… niesłowiańsko! Będą emocje.
Kunstkamera Edwarda Parzycha w Muzeum Archeologiczno-Historycznym
Kiedy: sobota o 15
Kiedy: sobota o 15
Edward Parzych należy do grona znanych w Polsce i zagranicą kolekcjonerów dawnego rzemiosła i sztuki. Dobrze jest znany w środowisku muzealników, gdyż od wielu lat chętnie udostępnia swoje zbiory na wystawy organizowane przez muzea. Jego zasługi w dziedzinie ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego doceniło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które w 2007 r. przyznało mu odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, zaś w 2015 srebrną odznakę „Za opiekę nad zabytkami”. Edward Parzych jest także laureatem „Honorowej nagrody Hetmana Kolekcjonerów Polskich Jerzego Dunin - Borkowskiego”, niezmiernie cenionego wśród kolekcjonerów wyróżnienia, przyznanego w 2013 r.
Przygoda kolekcjonerska Edwarda Parzycha rozpoczęła się ponad trzydzieści lat temu. Początkowo gromadził przedmioty, jak sam o tym opowiada: „stare i piękne”, które warto było ocalić od zniszczenia lub zapomnienia. Z czasem zdecydował się na specjalistyczny dobór kolejno pozyskiwanych zabytków. Szczególne miejsce w jego zbiorach zajmuje Elbląg – historia miasta wyrażona w dziełach elbląskich rzemieślników. Kolekcjoner posiada bogaty zbiór intarsjowanych mebli elbląskich, sreber wykonanych przez elbląskich złotników, kolekcję przedwojennych pocztówek Z Elbląga. Dzięki długoletnim staraniom Edward Parzych stworzył imponującą kolekcję ceramiki produkowanej w pierwszej połowie XX wieku w Królewskim Warsztacie Majoliki (od 1918 r. Warsztat Majoliki) w pobliskich Kadynach. Przez wiele lat ceramika kadyńska była prezentowana w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Elblągu. Zainteresowania kolekcjonerskie Edwarda Parzycha
wybiegają poza artefakty związane z szeroko rozumianym regionem. Dowodzi tego powstały zbiór fajansów z Delft, talerzy naściennych produkowanych niegdyś przez firmę Villeroy & Boch, secesyjnego szkła słynnej wytwórni Émile Gallé z Nancy oraz zbiór zegarów kaflowych z XVII I XVIII wieku. Ponadto w zbiorach Edwarda Parzycha znajduje się wiele pojedynczych dzieł, pozostających poza specjalistycznymi kolekcjami, a które niegdyś urzekły go kunsztem wykonania lub niezwykłą historią.
wybiegają poza artefakty związane z szeroko rozumianym regionem. Dowodzi tego powstały zbiór fajansów z Delft, talerzy naściennych produkowanych niegdyś przez firmę Villeroy & Boch, secesyjnego szkła słynnej wytwórni Émile Gallé z Nancy oraz zbiór zegarów kaflowych z XVII I XVIII wieku. Ponadto w zbiorach Edwarda Parzycha znajduje się wiele pojedynczych dzieł, pozostających poza specjalistycznymi kolekcjami, a które niegdyś urzekły go kunsztem wykonania lub niezwykłą historią.
Prezentowana obecnie w Muzeum wystawa wybranych eksponatów z bogatej kolekcji Edwarda Parzycha, ich różnorodność i ranga artystyczna przywodzi na myśl dawne kunstkamery – gabinety sztuki, jakie w okresie nowożytnym tworzyli z upodobaniem panujący, arystokracja, wykształceni mieszczanie i duchowni. W tych początkowo ściśle prywatnych przestrzeniach gromadzono dzieła sztuki, rzemiosła i często różne osobliwości natury. Już w XVII wieku niektórzy właściciele
zaczęli udostępniać swoje zbiory publiczności. W wielu przypadkach stały się one podwalinami przyszłych muzeów. Muzea, w takiej formie udostępniania i funkcjonowania, jaką znamy dzisiaj, zaczęły powstawać dopiero w połowie XIX wieku.
zaczęli udostępniać swoje zbiory publiczności. W wielu przypadkach stały się one podwalinami przyszłych muzeów. Muzea, w takiej formie udostępniania i funkcjonowania, jaką znamy dzisiaj, zaczęły powstawać dopiero w połowie XIX wieku.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia wystawy powstałej dzięki użyczonym przez Pana Edwarda Parzycha eksponatom z jego kolekcji. Ich dobór i aranżacja w sali Muzeum Archeologiczno – Historycznego, jak sądzimy przywołuje niegdysiejszą atmosferę ekskluzywnych gabinetów sztuki - kunstkamer dawnych kolekcjonerów.
Przez muzykę do serca. EOK & Krzysztof Meisinger w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych
Kiedy: niedziela o 18
Kiedy: niedziela o 18
Gdyby zmierzyć energię Krzysztofa Meisingera, fizycy zapewne złapaliby się za głowę. Gitarzysta, autor wielu nagrań i dyrektor artystyczny Meisinger Music Festival, a w każdej z tych ról odnajduje się znakomicie. Jak stwierdził niemiecki The Listener, „świat zasługuje na jego grę, wirtuozerię, indywidualność i emocje”. A skoro świat, to również i Elbląg! Już 16 lutego wirtuoz wystąpi w sali koncertowej ZPSM – wraz z EOK – w ramach koncertu walentynkowego.
Aby trafić do serc melomanów, Krzysztof Meissinger wybrał drogę przez…barok. Muzyczny język tej epoki wyraża wraz z założoną przez siebie orkiestrą „Poland baROCK”. Zespołem wyjątkowym nie tyle w polskiej, co europejskiej skali – to jedyna orkiestra łączącą gitarzystę z artystami (i instrumentami) muzyki dawnej. Współpraca zaowocowała m.in. płytą i programem „Vivaldissimo” – takiego baROCK-u można słuchać godzinami!
Tym razem gitarzysta i Elbląska Orkiestra Kameralna uraczą słuchaczy dźwiękami muzyki latynoamerykańskiej. Choć jej źródło znajduje się po drugiej stronie Atlantyku, znalazła sympatyków pod wieloma szerokościami geograficznymi. W związku z tym, wysłuchamy dzieł takich kompozytorów, jak Heitor Villa-Lobos, Carlos Gardel czy Astor Piazzolla. Takie walentynki pobudzą nawet największego miłośnika kołdry i poduszki!
Rezerwacje:
Biuro Koncertowe, Ratusz Staromiejski,
tel. 55 237 47 49, www. eok.elblag.eu
Biuro Koncertowe, Ratusz Staromiejski,
tel. 55 237 47 49, www. eok.elblag.eu
Dom o Zielonych Progach w Mjazzdze
Kiedy: niedziela o 18
Kiedy: niedziela o 18
Dobrze rozpoznawalny dziś w świecie Krainy Łagodności zespół Dom o Zielonych Progach swoją działalność rozpoczął ponad 15 lat temu. Uznanym wykonawcą na dobrą sprawę stał się dość szybko, w 2002 roku na łódzkim festiwalu YAPA zdobywając wszystkie główne nagrody (pierwsze miejsce, nagrodę SKPB Łódź oraz nagrodę publiczności). W swoich piosenkach inspirują się głównie atmosferą wierszy Jerzego Harasymowicza, Wojtka Belona i Kazimierza Węgrzyna. Czyli prawdziwa klasyka gatunku. W melodyce zespołu nietrudno domyśleć się inspiracji muzyką folkową, i to tej z gatunku bardziej skocznej. Dynamiczne brzmienie, zaskakujące zwroty harmonii piosenek, świetnie wkomponowane skrzypce, podkreślające folkowy charakter piosenek Domu - to jest to, co liczni miłośnicy tej kapeli lubią najbardziej.
kk/Biblioteka Elbląska/GEL/Muzeum Archeologiczno-Historyczne/Lepszy Elbląg/EOK/Mjazzga
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez