Senator walczy z komunikacyjnym wykluczeniem Elbląga

2020-03-19 14:00:00(ost. akt: 2020-03-19 19:43:56)

Autor zdjęcia: Michał Skroboszewski

Elbląg, jako jedyne miasto w kraju liczące ponad 100 tysięcy mieszkańców, nie zostanie objęty budową nowych linii kolejowych prowadzących do planowanego lotniska centralnego. W tej sprawie interweniował senator Jerzy Wcisła. W swoich wnioskach domaga się zmiany planów rozwoju szybkiej kolei, by region nie był wykluczony z komunikacyjnej mapy kraju.
Do 10 marca można było składać wnioski do projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego i integralnie z nim powiązanego Programu Kolejowego. Jak przypomina elbląski senator Jerzy Wcisła, program zakłada budowę lotniska, które ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 milionów. Z tą gigantyczną inwestycją związana jest planowana budowa budową sieci połączeń kolejowych, które pozwolą dojechać do lotniska w ciągu 2,5 godziny praktycznie z każdego większego miasta w Polsce.

— Program zakłada zbudowanie dziesięciu tzw. szprych, które będą zbiegały się w Warszawie
i lotnisku w Balicach — wyjaśnił parlamentarzysta. — Pociągi mają jeździć w prędkością 250 kilometrów na godzinę. W ramach inwestycji planuje się wybudowanie 1600 kilometrów nowych torowisk. Koleje mają połączyć 100 największych miast w Polsce, mają też generować zapotrzebowanie na korzystanie z naszego lotniska obywateli państw sąsiadujących z Polską.

Tymczasem Elbląg, według danych przedstawionych przez Wcisłę, 31 miasto pod względem liczby ludności, jako jedyne z 39 miast ponad stutysięcznych nie jest objęte siecią kolei dużych prędkości.

— Osią, szprychą, w ramach której Elbląg powinien być w sposób naturalny objęty siecią jest połączenie Gdańska z Warszawą i CPL — podkreśla senator. — Tymczasem, połączenie Gdańska z lotniskiem w Baranowie i z Warszawą zaplanowano przez Grudziądz i Włocławek. By je zrealizować trzeba będzie wykonać ponad 300 km nowych torowisk. W rezultacie nie tylko Elbląg zostanie poza siecią, ale także sieć nie będzie przyciągała mieszkańców Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego.


Dlatego Jerzy Wcisła złożył wnioski dotyczące Kolei Dużych Prędkości. Domaga się w nich zmiany trasy Szprychy nr 1 z Gdańska: z planowanej przez Włocławek i Grudziądz na trasę przez Elbląg, Malbork, Iławę, Działdowo do Warszawy.

— Odciążenie kierunku przez Grudziądz i Włocławek od potoku pasażerów z Trójmiasta pozwoli tańszym kosztem połączyć te ośrodki z Toruniem i Bydgoszczą, a przez nie z „bydgoskim” odcinkiem sieci CPK, co jest bliższe powiązaniom regionalnych tych miast — stwierdził parlamentarzysta.

Wcisła wnioskował także o przedłużenie Szprychy nr 2 o odcinek Olsztyn-Lidzbark Warmiński (ok. 40 km). Według niego ta inwestycja miałaby duże znaczenie dla aktywizacji i wzmocnienia walorów turystycznych obszaru przygranicznego.

— Będziemy o to połączenie walczyli — zapewnia senator z Elbląga. — Mamy wsparcie m.in. parlamentarzystów z Pomorza, prezydenta Gdańska, marszałka Warmii i Mazur. Dodam, że nieujęcie Elbląga w sieci Kolei Dużych Prędkości to już kolejna nieprzychylna dla Elbląga i regionu decyzja strategiczna rządu PiS, które w rezultacie wykluczają nasze miasto i region transportowo i komunikacyjnie, po budowie Via Carpatii bez skomunikowania jej z portami w Gdańsku i Elblągu, budowie kanału przez Mierzeję bez przystosowania portu w Elblągu, zamknięcie małego ruchu granicznego czy okłamaniu elblążan co do budowy obwodnicy Elbląga.

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. retty #2890165 | 178.36.*.* 20 mar 2020 09:27

    Gdzie jest ten Smerf-ciamajda Krasulski, który siedzi za prezesem PiS ? Co ten człowieczek zrobił dla Elbląga?

    odpowiedz na ten komentarz