Co z Elbląskim Kodeksem Reklamowym?

2020-10-01 18:00:00(ost. akt: 2020-10-01 18:39:00)

Autor zdjęcia: K

Władze Elbląga jeszcze w 2014 roku stworzyły ankietę, w której pytano elblążan o estetykę miasta. Na podstawie ankiety powstał Elbląski Kodeks Reklamowy. O to, co dzieje się z Kodeksem zapytał Antoni Czyżyk, przewodniczący Rady Miasta w Elblągu.
— W listopadzie 2014 roku powstała ankieta dotycząca estetyki miasta. Udział w ankiecie brali mieszkańcy miasta w ramach projektu „Elbląg Konsultuje”, realizowanego przy udziale Elbląskiego Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. W wyniku tej akcji powstał raport, który miał pomóc w pracach nad Elbląskim Kodeksem Reklamowym. Jaki jest los raportu „Elbląg Konsultuje”? — pytał Antoni Czyżyk.

We wrześniu 2015 roku weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, dająca miastom szerokie możliwości kształtowania obrazu przestrzeni publicznej na całym obszarze miasta. — Czy w najbliższym czasie istnieje możliwość podjęcia w Elblągu prac nad uchwałą krajobrazową? — kontynuował pytania przewodniczący.
Na pytania starał się odpowiedzieć Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga. — Departament Urbanistyki i Architektury w 2014 roku rzeczywiście prowadził prace nad opracowaniem Elbląskiego Kodeksu Reklamowego. W tamtym czasie mógł to być zbiór zasad regulujących formy i zasady instalowania reklam na terenach stanowiących własność lub zarządzanych przez Gminę Miasto Elbląg — napisał w odpowiedzi.

W pierwszej połowie 2015 roku w Sejmie RP rozpoczęły się intensywne prace nad ustawą krajobrazową. Ustawa ta dotyczyła tej samej problematyki co Kodeks Reklamowy, ale obejmowała swoimi regulacjami obszar całej gminy, z wyłączeniem terenów zamkniętych. Ustawa została uchwalona 24 kwietnia 2015 r. i weszła w życie po upływie trzech miesięcy.

— W nowej sytuacji prawnej wprowadzenie w życie Elbląskiego Kodeksu Reklamowego utraciło pierwotnie założony cel — kontynuował Janusz Nowak. — Prace wykonane w procesie opracowywania kodeksu z całą pewnością mogą stanowić cenne doświadczenie przy opracowaniu uchwały krajobrazowej.
Według wiceprezydenta miasto prowadzi stałą obserwację realizacji ustawy krajobrazowej z 24 kwietnia 2015 r. — Opracowanie uchwały krajobrazowej, jak pokazują to przykłady wielu miast, jest procesem skomplikowanym i długotrwałym. Wymaga dużych nakładów na etapie opracowania koncepcji, promocji przedsięwzięcia, prowadzenia konsultacji społecznych, a następnie pełnego zaangażowania i konsekwencji w monitorowaniu i egzekwowaniu zapisów uchwały — zauważa.

Być może ustawa krajobrazowa straci niebawem ważność. — W pierwszej połowie 2019 r. zaczęły napływać informacje z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na temat opracowania projektu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która ma zastąpić dotychczasowe regulacje w tym zakresie — zauważa Janusz Nowak. — Według opinii portalu urbnews.pl, jeśli ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zostanie przyjęta, ważność straci m.in. ustawa krajobrazowa. W odniesieniu do ustawy krajobrazowej Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zamierza kwestię ochrony praw nabytych właścicieli legalnych reklam przedłożyć do rozstrzygnięcia Trybunałowi Konstytucyjnemu. Potwierdził to pan Łukasz Marciniak przedstawiciel ministerstwa na konferencji pn. „Ochrona i kształtowanie przestrzeni publicznych”, która odbyła się w Warszawie 16 września.

Karolina Król


Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl