Elbląg — wodny potencjał niewykorzystany [ZDJĘCIA]

2020-10-19 14:00:00(ost. akt: 2020-10-19 14:18:49)

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

— Woda łączy ludzi, inspiruje, kojarzy się z dynamiką, a ta idzie w kierunku rozwoju — mówił Antoni Czyżyk, przewodniczący Rady Miasta, który pyta urząd o inwestycje wokół rzeki Elbląg. Według przewodniczącego, warto bardziej zainteresować się tym miejscem.

— Wiele miast usytuowanych nad rzekami uczy się korzystać z potencjału jakim są rzeki — napisał w interpelacji Antoni Czyżyk. — W rzekach, czy ogólnie w wodzie i miejscach nad nimi położonych, jest coś magicznego. Nie bez przyczyny historycznie miasta lokowano nad wodą. Miało to uzasadnienie nie tylko handlowe, logistyczne, ale i społeczne. Można rzec, że woda łączy ludzi, inspiruje, kojarzy się z dynamiką, a ta idzie w kierunku rozwoju. Odpowiednie zagospodarowanie terenów wzdłuż rzeki może być sposobem na uwolnienie potencjału centrotwórczego.

Już dziś widzimy zainteresowanie terenami nad rzeką Elbląg. — Pojawiają się różne opracowania, które rozpoczynają dyskusję nad wizją wykorzystania rzeki Elbląg i terenów do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału rozwoju Elbląga — kontynuował przewodniczący. — W czasie, kiedy rozpoczęto inwestycję „Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną” Elbląg powinien przygotować się do jego konsumpcji poprzez zaplanowane działania lub przygotowane po konsultacji z mieszkańcami projekty.

Antoni Czyżyk zadał prezydentowi pytania: Jaki jest stan realizacji wcześniej zaplanowanych inwestycji samorządu Elbląga i prywatnych inwestorów na terenach wokół rzeki?
Czy miasto Elbląg przygotowując się do nowej perspektywy finansowej planuje inwestycje w ramach RPO „Błękitny Zachód” - uwzględniając ideę Water Front, biorąc pod uwagę nowe możliwości związane z przekopem?

W odpowiedzi Janusz Nowak, wiceprezydent Elbląga poinformował, że miasto posiada strategię rozwoju uwzględniającą przywrócenie funkcji morskich Elblągowi. Miasto jest też przygotowane na to infrastrukturalnie. — Mamy międzynarodowy terminal pasażerski, z którego pływały statki do Kaliningradu — wyliczał wiceprezydent. — Mamy ponad 5 ha terenów w terminalu towarowym, które obecnie wykorzystywane są w niewielkim stopniu, bo wskutek podniesienia ceł przez Federację Rosyjską ruch towarowy bardzo zmalał. Mamy także marinę dla jachtów, przygotowujemy kolejne nabrzeża na starym mieście. Do tego dojdą prywatni inwestorzy, którzy już są zainteresowani inwestycjami w porcie. Ruch morski będzie się sukcesywnie rozwijał, a wraz z nim będą rosły możliwości portu. W kolejnej perspektywie finansowej UE chcemy doprowadzić do budowy obrotnicy dla statków. Ten projekt miał już wcześniej wstępną akceptację ze strony naszego województwa, ale trzeba było zaczekać, aż budowa kanału żeglugowego stanie się faktem. Będę zabiegał, aby w nowej perspektywie rząd zarezerwował środki na to zadanie.

Władze miasta Elbląg od wielu lat zabiegają o możliwość pozyskania dofinansowania na terenach wokół rzeki Elbląg. — Przypomnę, że na etapie tworzenia kontraktu terytorialnego na lata 2014-2020 na liście przedsięwzięć warunkowych, których realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, znalazły się inwestycje dotyczące portu morskiego w Elblągu. Jednak na etapie negocjacji podjęto decyzję, że wsparciem powinny być objęte inwestycje w portach o największym znaczeniu i mogących wygenerować największe efekty czyli Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście oraz urzędy morskie w Szczecinie i Gdyni.

Jak dodawał wiceprezydent, w sierpniu 2020 r. miasto zgłosiło zadania związane z modernizacją portu morskiego do Krajowego Planu Odbudowy, który ma być finansowany z Europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności. W ramach zadania pn. „Rozbudowa i modernizacja portu morskiego w Elblągu” zakłada się następujące działania:
— budowę obrotnicy dla statków o średnicy 180 m wraz z umocnieniem nabrzeży, co umożliwi zawijanie większych jednostek, zapewni bezpieczną nawigację i przeprowadzanie manewrów w porcie,
— pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku 6 km, które przyczyni się do obsługi jednostek z ciężkimi ładunkami, co z kolei spowoduje zwiększenie atrakcyjności gospodarczej portu, miasta i regionu,
— powiększenie terminala składowo-przeładunkowego o kolejny plac składowy o wielkości 0,5 ha wraz z budową nowego nabrzeża 150 m, a także budową budynku biurowego zarządu i służb kontrolnych, modernizacji obecnego nabrzeża na długości 196 m,
— budowę terminala nr 2 wraz z dostępem do bocznicy kolejowej; takie działanie wpłynie na powiększenie potencjału przeładunkowego, zapewnienie nowych terenów składowych, obsługę większych jednostek, dostosowanie infrastruktury technicznej do rozładunku kontenerów, jak również poprawę multimodalności portu.

— Planowane przedsięwzięcie wpłynie na wzrost bezpieczeństwa kontrahentów, obsługi i organizacji spraw przeładunkowych w jednym miejscu bez konieczności przemieszczania pomiędzy instytucjami — wyjaśniał Janusz Nowak. — Dzięki realizacji poszczególnych elementów inwestycji wzrośnie konkurencyjność portu morskiego w Elblągu, a tym samym konkurencyjność inwestycyjna miasta. Przełoży się to na wzrost miejsc pracy i zrównoważony wzrost gospodarczy, zakłócony epidemią COVID-19. Realizacja projektu, poprzez zastosowanie odnawialnych źródeł energii (panele fotowoltaiczne na powierzchni dachu magazynu i wiaty, pompy ciepła lub powietrza dla części socjalno-biurowej) oraz oświetlenia LED, wpłynie na rozwój tzw. zielonej gospodarki, ochronę środowiska i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.

Propozycja dotycząca rozbudowy i modernizacji portu morskiego w Elblągu, po wstępnej weryfikacji przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, została ujęta na liście projektów proponowanych z poziomu regionalnego do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Fiszka projektowa została przekazana Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej, gdzie będzie podlegała dalszej weryfikacji przez grupy robocze.

Karolina Król


Czytaj e-wydanie
Dziennik Elbląski zawsze pod ręką w Twoim smartfonie, tablecie i komputerze

Kliknij w załączony PDF lub wejdź na stronę >>>kupgazete.pl