Przekop Mierzei: czy prace idą zgodnie z planem? [ZDJĘCIA]

2021-03-10 16:02:06(ost. akt: 2021-03-10 17:16:30)

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

Do zakończenia budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozostało 15 miesięcy. 10 marca na terenie budowy zjawił się Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Wykonawca poinformował o przebiegu prac.

Jak poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, pomimo mrozów i mocnych opadów śniegu skala robót na budowie przekopu Mierzei Wiślanej nie maleje. Harmonogram prac uległ modyfikacji jedynie na sztucznej wyspie, z uwagi na zamarznięcie Zalewu Wiślanego. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac.

— Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego są strategiczną inwestycją dla naszego kraju — powiedział po wizycie na terenie budowy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. — Ani epidemia, ani zima nie zatrzymują tej budowy. Dzięki temu możemy z optymizmem spoglądać na dalszy harmonogram prac.

Głos zabrał również Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. — Jesteśmy na półmetku realizacji tej inwestycji — mówił. — Myślę, że już w przyszłym roku pierwsze jednostki przepłyną przez ten kanał. W tej chwili rozstrzygamy kolejny przetarg na modernizację rzeki Elbląg i budowę mostu w Nowakowie.

Obecnie na budowie kontynuowane są między innymi prace związane z profilowaniem skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach portu osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. Niecałe dwa tygodnie temu wylana została płyta denna bramy południowej śluzy, a kolejne betonowania w śluzie planowane są w tym tygodniu.

— Pozostało nam jeszcze 15 miesięcy do końca realizacji tej inwestycji — wyjaśniała Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes firmy NDI. — Jesteśmy na półmetku tego projektu. Obecnie ten czas jest zrównoważony z zakresem wykonanych zadań, ponieważ właśnie połowę mamy wykonane.

Jak zauważyła Małgorzata Winiarek-Gajewska, podczas tej budowy zastosowano, po raz pierwszy w Polsce, nowoczesnej technologii x-bloki, które zabezpieczają narzut kamienny. Wyprodukowano już 50 procent x-bloków. W okresie zimowym wykonawca głównie gromadził materiał do budowy. — Pozwoli nam to na sprawną realizację tego przedsięwzięcia — kończyła prezes NDI.

Na budowie kanału trwa betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach, z których południowy jest już bardzo zaawansowany i będzie można nim przejechać wiosną tego roku. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat. Obecnie trwają prace wykończeniowe. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy.

Z ogromnym optymizmem na tę inwestycję patrzy dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Przypomnijmy, że Urząd Morski jest inwestorem tego projektu. — Jako marynarz każdą drogę wodną witam z otwartymi ramionami — mówił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. — Ten kanał da nam nowe możliwości w postaci ładunków, które będą spływały i wychodziły z portu elbląskiego. Do tej pory były to ładunki o wadze 800 – 850 ton. Kanał da nam możliwości przewozu 3 do 4 tysięcy ton towaru. To są ogromne oszczędności, które są potrzebne Polsce.

Przypomnijmy: całość inwestycji składa się z trzech etapów:

Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Karolina Król


Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. wertjp #3062417 | 195.136.*.* 12 mar 2021 09:38

    Za czasów PO niektórzy POsłowie startujący z z tej ziemi mówili o potrzebie przekopu a teraz jak realizuje to PiS, to jakoś im to nie w smak i zaczynają trochę przeszkadzać. To jak...?

    odpowiedz na ten komentarz

  2. LOPEZ #3062355 | 95.41.*.* 11 mar 2021 06:32

    Zwróci się ta super inwestycja za 400 lat to słowa ekspertów, więc ja moje dzieci prawnuki Nie dorzyjemy. Ale za PRL też były nie do końca przemyślane inwestycje

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz

  3. beno #3062334 | 37.248.*.* 10 mar 2021 18:51

    TAK idą zgodnie z planem ku chwale i czci tego co nawet porządnie nie potrafi sie ubrać!!!!!

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz