Przekop na finiszu. Data jego otwarcia nie jest przypadkowa

2022-04-11 10:03:00(ost. akt: 2022-04-12 08:19:23)
Przekop Mierzei Wiślanej — kwiecień 2022

Przekop Mierzei Wiślanej — kwiecień 2022

Autor zdjęcia: gov.pl

To epokowa inwestycja — mówi Marek Gróbarczyk. Coraz bliżej końca budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Prace dotyczące przekopu zostały zrealizowane już w 90 procentach i znamy oficjalny termin jego otwarcia. Data nie jest przypadkowa.
Przekop Mierzei Wiślanej to epokowa inwestycja. Pozwoli na swobodne wpływanie na polski Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej. Wagę przekopu dostrzegamy dopiero teraz, podczas inwazji Rosji na Ukrainę — mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w miniony wtorek odwiedził teren budowy i zapowiedział, że kanał zostanie otwarty 17 września — wtedy też popłyną nim pierwsze jednostki.


Wielu uważa, że ta data nie jest przypadkowa. 17 września 1939 Związek Sowiecki zbrojnie zaatakował Polskę. W ten sposób Stalin wywiązał się z tajnego porozumienia z Hitlerem. Przewidywało ono wspólną agresję na Rzeczpospolitą, zajęcie i podział jej terytorium oraz likwidację państwa polskiego.

Również wiceminister zaznaczył, że 17 września nie jest przypadkowy.
— To jest dla nas symboliczna data — tak samo, jak ta inwestycja. Ustaliśmy, że jej realizacja zakończy się właśnie w taki spektakularny sposób — podkreśla wiceminister.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni oznajmił za to, że wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane i inwestycja jest już prawie gotowa.
— Zostały już mniej spektakularne sprawy do zrobienia. Przewidujemy jeszcze prace związane z zalaniem śluzy. Zostaną też do zrealizowania prace związane z odbiorami, z organizacją ruchu, sprawdzenie, czy wszystkie elementy funkcjonują właściwie. Ta inwestycja składa się też z dodatkowej części, czyli budowy przeprawy w Nowakowie i obudowy rzeki Elbląg. Jest to też pogłębianie drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, niedługo zostaną ogłoszone wyniki przetargu w tej kwestii — wyliczał Wiesław Piotrzkowski.

Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Po zakończeniu budowy statki będą mogły zawijać do portu w Elblągu, płynąc wyłącznie po naszych wodach, co uniezależni armatorów od woli rosyjskiej strony. Przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuję budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. Inwestycja to także nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.