Mierzeja Wiślana: Umowa na pogłębienie toru wodnego podpisana w Elblągu
2022-05-06 14:44:42(ost. akt: 2022-05-11 19:07:57)
We wrześniu otwarty zostanie kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jednak dopiero gdy tor wodny zostanie pogłębiony, inwestycja będzie w pełni ukończona. O tym, jak naprawdę wpłynie ona na rozwój Elbląga, dowiemy się w 2023, gdy zakończy się III etap budowy.
W piątek 6 maja podpisano w Elblągu umowę na prace podczyszczeniowe i refulacyjne w ramach budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Przy podpisywaniu umowy obecni byli m.in. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz licznie przybyli politycy lokalni.
— III etap pozwoli w pełni wykorzystać I i II etap inwestycji — a więc zawijać statkom nie tylko do portu w Elblągu, ale też wszystkich portów nadzalewowych — powiedział Grzegorz Witkowski.
I zaznaczył: — Kiedy cztery lata temu podpisywaliśmy umowę na wykonanie I etapu inwestycji dało się słyszeć głosy, że za drogo, za płytko, że trzeba dogadać się z Federacją Rosyjską, to nas wpuści przez Cieśninę Piławską. Jeszcze będzie czas na podsumowanie, ale rząd dotrzymał słowa, za rok o tej porze po wykonaniu III etapu będzie można powiedzieć, że inwestycja jest ukończona.
Przekop nadzieją na rozwój regionu
Głos zabrał biorący udział w wydarzeniu poseł na sejm Leonard Krasulski:
— Mam nadzieję, że miasto Elbląg już zawsze będzie kojarzyło się z portem morskim. Elbląg i gminy nadzalewowe dostały szansę, ale i wielkie wyzwanie, które mogą dać lepsze życie dla ich społeczności. Mam nadzieję i wierzę w to, że Elbląg wykorzysta swoją szansę.
— Mam nadzieję, że miasto Elbląg już zawsze będzie kojarzyło się z portem morskim. Elbląg i gminy nadzalewowe dostały szansę, ale i wielkie wyzwanie, które mogą dać lepsze życie dla ich społeczności. Mam nadzieję i wierzę w to, że Elbląg wykorzysta swoją szansę.
A Wojewoda Artur Chojecki dodał: — Przyłączam się do tej radości, która ze wszystkich nas emanuje. Okazuje się coraz wyraźniej, jak mądrą i przewidującą decyzją była budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Dzisiejsze wydarzenie świadczy o konsekwencji i determinacji polskiego rządu w realizacji tej inwestycji, która ma znaczenie strategiczne dla bezpieczeństwa państwa polskiego, ale także dla gospodarki regionu — dla Warmii i Mazur, dla subregionu elbląskiego, gmin nadzalewowych, Żuław i dla samego Elbląga. To jednak ogromne wyzwanie dla samorządów. Wiemy już, że w tym roku to nadzalewowe okno na świat się otwiera, a w przyszłym uzupełniona inwestycja otworzy całą gamę możliwości korzystania z tej drogi wodnej. Jestem przekonany, że w niedługim czasie rozkwitną także społeczności lokalne naszego subregionu elbląskiego, czemu bardzo kibicuję.
Uroczystość podsumował Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski:
— Podpisana dzisiaj umowa jest elementem scalającym dwa wcześniej rozpoczęte etapy budowy prawie dwudziestopięciokilometrowej, nowej drogi wodnej. Tor żeglugowy na Zalewie Wiślanym będzie miał głębokość 5 metrów na całej długości i szerokość w dnie 60 metrów, a w miejscach „mijanek” 120 metrów. Są to parametry żeglugowe, na które nie moglibyśmy liczyć, opierając żeglugę na przejściu przez Cieśninę Piławską. Parametry toru wodnego mają wpłynąć na wzrost przeładunków w porcie Elbląg, zapewnić wzrost aktywności turystycznej w portach Zalewu Wiślanego i Elblągu, ale przede wszystkim stworzyć warunki niezależnej od Federacji Rosyjskiej żeglugi jednostek służby państwowej, towarowych i turystycznych — powiedział.
— Podpisana dzisiaj umowa jest elementem scalającym dwa wcześniej rozpoczęte etapy budowy prawie dwudziestopięciokilometrowej, nowej drogi wodnej. Tor żeglugowy na Zalewie Wiślanym będzie miał głębokość 5 metrów na całej długości i szerokość w dnie 60 metrów, a w miejscach „mijanek” 120 metrów. Są to parametry żeglugowe, na które nie moglibyśmy liczyć, opierając żeglugę na przejściu przez Cieśninę Piławską. Parametry toru wodnego mają wpłynąć na wzrost przeładunków w porcie Elbląg, zapewnić wzrost aktywności turystycznej w portach Zalewu Wiślanego i Elblągu, ale przede wszystkim stworzyć warunki niezależnej od Federacji Rosyjskiej żeglugi jednostek służby państwowej, towarowych i turystycznych — powiedział.
Odcinek toru objęty umową to 8 200 m na Zalewie Wiślanym. W trakcie przetargu wpłynęła jedna oferta od konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A., Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. Cena oferty brutto to niespełna 130 mln złotych.
Przedmiotem zamówienia są m.in. roboty czerpalne, transport i refulacja urobku ze wbudowaniem w wyspę na Zalewie Wiślanym, zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego, odkład urobku z robót czerpalnych na wyspę refulacyjną na Zalewie Wiślanym.
Przedmiotem zamówienia są m.in. roboty czerpalne, transport i refulacja urobku ze wbudowaniem w wyspę na Zalewie Wiślanym, zakup, dostarczenie i ustawienie oznakowania nawigacyjnego, odkład urobku z robót czerpalnych na wyspę refulacyjną na Zalewie Wiślanym.
W ramach nowego oznakowania nawigacyjnego zaprojektowano 35 pław, w tym 18 pław czerwonych po stronie lewej i 17 pław zielonych po stronie prawej nowego toru wodnego.
Wykonawca będzie miał czas na wykonanie 50 procent prac czerpalnych do 30.09.2022 roku, a całości do 30.04.2023 roku.
Tor wodny na Zalewie Wiślanym zaprojektowano dla statku morskiego o długości 100m (zestaw barek do 180m), szerokości 20m i zanurzeniu 4,5m.
Jak miną się statki?
Poza pogłębieniem drogi wodnej do co najmniej 5 metrów konieczne będzie także jej poszerzenie. Obecnie podstawowa szerokość toru mierzona w poziomie dna to 60 metrów. Aby statki mogły się mijać, a ich rufy swobodnie wchodziły w zakręty, szerokość lokalnie zwiększy się do aż 120 metrów.
Poszerzenie zaprojektowano po wyjściu z Zatoki Elbląskiej na Zalew Wiślany. Projektowany promień łuku dla statku miarodajnego na zakręcie to 900 metrów. Zmienne szerokości toru połączone są odcinkami przejściowym o długości 600 metrów. Ze względu na bezpieczeństwo ruchu i łatwość nawigowania, tor wodny na zakręcie wpisany jest między odcinki proste, łączące punkty charakterystyczne. Odcinki te tworzą krawędzie, pomiędzy którymi dno zostanie wybrane do głębokości technicznej.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez