Marek Gróbarczyk o nowym terminalu w okolicach Tolkmicka
2022-06-24 09:52:22(ost. akt: 2022-06-24 10:37:00)
W czwartek w Sejmie dyskutowano o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Zakończenie pierwszego etapu inwestycji planowane jest na 17 września. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk opowiedział o kolejnym zadaniu, jakim miałaby być budowa nowego terminala w okolicach Tolkmicka.
W 2007 roku po raz pierwszy została uchwalona przez rząd PiS uchwała, która wskazywała konieczność i przeznaczała środki na realizację tego zadania — tak pierwsze plany dotyczące budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną wspominał w czwartek w Sejmie Marek Gróbarczyk.
— Niestety przez osiem lat rządów naszych poprzedników nie zadziało się za wiele w tej materii — w zasadzie nic nie zrealizowano w ramach przygotowania tej inwestycji — mówił wiceminister infrastruktury.
I kontynuował: — Dla nas było rzeczą oczywistą, że realizacja tej inwestycji musi mieć swoją kontynuację, w związku z tym w 2016 roku został przygotowany nowy program wieloletni, który wskazywał konieczność realizacji i określał środki na ten cel.
Niemal 2 miliardy złotych to szacunkowy koszt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, budowy toru żeglugowego przez Zalew Wiślany, budowy i modernizacji toru wodnego na rzece Elbląg, budowa mostu w Nowakowie, oraz doprowadzenia toru żeglugowego do portu w Elblągu. Dodatkowo budowa sztucznej wyspy i budowa pogłębiarki, która będzie utrzymywała ten tor w należytej kondycji — wyliczał Gróbarczyk.
Port w Elblągu według słów wiceministra ma być portem wspierającym porty trójmiejskie.
— W obecnej sytuacji, kiedy mamy ogromne zapotrzebowanie na nowe tereny, jest to doskonała okazja do uruchomienia terenów portowych, przygotowania nowych terenów portowych. W tym zakresie port w Gdańsku prowadzi bardzo intensywne analizy co do inwestycji na tym terenie, tworzenia pewnej synergii oraz wspólnych rozwiązań — to kierunki, które chcielibyśmy realizować. Na pewno będziemy potrzebowali znacznych ilości nowych powierzchni magazynowych i składowych, w związku z tym również dopuszczamy czy zakładamy możliwość budowy nowego terminala w okolicy Tolkmicka — przekazał Marek Gróbarczyk podczas 57. posiedzenia Sejmu.
Wspomniany terminal miałby pełnić rolę terminala masowego — mówił minister, ale zaraz dodał: — To są jeszcze informacje, których nie mogę potwierdzić, ponieważ trwają analizy i oceny w ramach procesu inwestycyjnego. To będzie przedsięwzięcie w stu procentach biznesowe, w związku z tym port w Gdańsku wykonuje i przygotowuje rozwiązania.
Gróbarczyk wspomniał, że priorytetowym celem budowy przekopu jest bezpieczeństwo — zwiększenie i zabezpieczenie możliwości przerzutu oraz zaopatrzenia pododdziałów 16 Dywizji Zmechanizowanej z wykorzystaniem drogi morskiej.
— Nie mówiąc już o podstawowych elementach związanych ze skróceniem drogi wodnej czy otwarciem Zalewu Wiślanego dla swobodnej żeglugi i nowych jednostek — mówił wiceminister infrastruktury.
I zakończył: — Dodatkowym elementem jest rozwój wszystkich obszarów i wszystkich portów znajdujących się na Zalewie Wiślanym — to m.in. port w Tolkmicku, Fromborku, Nowej Pasłęce — ale również ich skomunikowanie poprzez swobodny dostęp do Pętli Żuławskiej czy Kanału Ostródzko-Elbląskiego, co jest fantastycznym rozwiązaniem turystycznym.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez