Przekop Mierzei Wiślanej. Za miesiąc otwarcie kanału [ZDJĘCIA]
2022-08-17 13:24:30(ost. akt: 2022-08-17 11:59:52)
Według zapowiedzi kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty 17 września. Jak przekazuje wykonawca, pierwszy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest już na ukończeniu.
"Mierzeję przekopią w Nowym Świecie" – informowała okładka Dziennika Elbląskiego 20 października 2017. Mowa o Nowym Świecie w gminie Sztutowo – to właśnie tutaj powstaje kanał żeglugowy, który wkrótce zostanie oficjalnie otwarty.
O tym, że rząd wybrał lokalizację w Nowym Świecie jako najlepszą do realizacji przedsięwzięcia, informował Marek Gróbarczyk podczas posiedzenia Rady Miejskiej w Elblągu 19 października 2017.
– Budowa kanału to inwestycja o szczególnym znaczeniu. Jest jednym z naszych priorytetów, ponieważ ma wpływ na bezpieczeństwo państwowe na Zalewie Wiślanym oraz w regionie – podkreślał Gróbarczyk.
Pierwotnie koncepcje inwestycji dotyczyły trzech miejscowości, a były wśród nich: Skowronki, Piaski i właśnie Nowy Świat.
– Miejscowość Nowy Świat ma najlepsze warunki, jeśli chodzi o raport oddziaływania środowiskowego oraz kompensacje, które trzeba czynić w ramach dochowania sztuki budowlanej, czy też wykonania tej inwestycji zgodnie z dyrektywami – przede wszystkim środowiskowymi – wyjaśniał w 2017 Gróbarczyk.
O korzyściach wynikających z budowy kanału mówiła zastępczyni dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska – bezpieczeństwo na Zalewie Wiślanym poprzez swobodny dostęp do morza Bałtyckiego, rozwój sektorów transportu, gospodarki i turystyki – wyliczała.
I mówiła: – Inwestycja stwarza nowe perspektywy dla Elbląga jako portu. Skróci też drogę transportu morskiego z Gdyni i Gdańska, co łatwo przełożyć na oszczędność w finansach, przyczyni się też do rozwoju turystyki, z której w tym regionie utrzymuje się w dużej mierze społeczność lokalna.
Przygotowania do budowy kanału ruszyły w Nowym Świecie w październiku 2018 roku, kiedy do pracy ruszyli geolodzy i geodeci.
Geodeci i geolodzy ruszyli do pracy na Mierzei Wiślanej. W miejscowości Nowy Świat (gm. Sztutowo) rozpoczęły się przygotowania do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną — informowaliśmy w październiku 2018 roku.
— Trwają geodezyjne wyznaczania oraz badania geologiczne i ferromagnetyczne, które mają wykazać, czy w ziemi nie znajdują się metalowe obiekty, które mogłyby utrudniać kopanie i pogłębianie – relacjonowała rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
We wtorek 16 października 2018 prezes PiS Jarosław Kaczyński, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz poseł Jerzy Wilk wkopali na Mierzei Wiślanej ostatni słupek geodezyjny wyznaczający granicę kanału żeglugowego.
— To bardzo ważny dzień dla Elbląga i wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Czekaliśmy na to wiele lat. Dzięki temu mamy szansę na rozwój portu w Elblągu i również wszystkich portów położonych nad Zalewem Wiślanym. Na tę inwestycję czeka Tolkmicko, Frombork, Nadbrzeże, Stegna, Sztutowo — mówił Jerzy Wilk.
Po roku na Mierzei wciąż sporo się działo.
— Teren placu budowy przekopu został ogrodzony, pojawiają się kolejne kontenery techniczne. Na terenie inwestycji mającej doprowadzić do połączenia morskiego portu w Elblągu z Morzem Bałtyckim pojawia się coraz więcej ciężkiego sprzętu — przekazywaliśmy w grudniu 2019 roku.
— Teren placu budowy przekopu został ogrodzony, pojawiają się kolejne kontenery techniczne. Na terenie inwestycji mającej doprowadzić do połączenia morskiego portu w Elblągu z Morzem Bałtyckim pojawia się coraz więcej ciężkiego sprzętu — przekazywaliśmy w grudniu 2019 roku.
Prace trwały nieprzerwanie – mimo różnych sytuacji i warunków pogodowych, które mogły temu przeszkodzić. Teren budowy dynamicznie się zmieniał, a dziś pierwsza część ogromnej inwestycji jest już praktycznie na ukończeniu.
– Zaawansowanie naszej budowy zbliża się do 98 procent całego stanu prac do wykonania. Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak również zakończenie testów i prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy – przekazywał pod koniec lipca Mariusz Jańczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix.
I informował: – Jeżeli chodzi o port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, to tam prowadzone są jeszcze roboty związane z realizacją falochronu zachodniego i wschodniego. Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu linowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki oraz zakończeniu części głowicy w zakresie robót żelbetowych i ułożenia prefabrykowanych elementów typu x-block. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienie jedynie części nadwodne. Realizacja części podwodnych falochronów już została zakończona.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez