Za tydzień wielkie otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
2022-09-10 17:00:00(ost. akt: 2023-07-03 23:53:30)
Już tylko tydzień dzieli nas od oficjalnego zakończenia pierwszego etapu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. A co dzieje się teraz na Mierzei Wiślanej? Na placu budowy trwają ostatnie prace i porządki.
Do otwarcia dla jednostek pływających nowego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pozostały ostatnie dni. Choć ruch statków byłby już możliwy, to konieczna jest jeszcze realizacja ostatnich prac wykończeniowych w rejonie portu osłonowego i porządkowych na terenie całej inwestycji. Wciąż trwają też szkolenia z obsługi nadrzędnego systemu sterowania — przekazuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
— Przekop Mierzei Wiślanej to ogromne wyzwanie hydrotechniczne. Projekt zakładał budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej i kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego. To również nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, a także budowa tzw. sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym — wylicza Kierzkowska.
Zarówno inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca — konsorcjum NDI/Besix, zapewniają, że pierwsza część inwestycji jest już prawie gotowa i potwierdzają, że nowy kanał żeglugowy zostanie wkrótce oddany do użytku.
— Jesteśmy na finiszu, trwają odbiory, lada moment wykonawca przekaże nam całość inwestycji. Wykonanie tej dość skomplikowanej budowli hydrotechnicznej zostanie zrealizowane zgodnie z założonym harmonogramem — mówi dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
— Jesteśmy na finiszu, trwają odbiory, lada moment wykonawca przekaże nam całość inwestycji. Wykonanie tej dość skomplikowanej budowli hydrotechnicznej zostanie zrealizowane zgodnie z założonym harmonogramem — mówi dr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Ostatnie prace toczą się jeszcze w porcie osłonowym, który składa się z falochronu głównego (wschodniego) mierzącego ponad kilometr długości oraz z falochronu osłonowego (zachodniego) mierzącego około 540 metrów.
— Falochron wschodni jest typową konstrukcją narzutową, dzięki czemu wchodząca do portu fala będzie tłumiona, rozbijana, żeby w kanale żeglugowym nie powstawało niebezpieczne falowanie — wyjaśnia Urząd Morski w Gdyni.
— Wszystkie roboty związane z narzutami kamiennymi i układaniem „x-blocków” dobiegają końca. Do zrobienia pozostały nam jeszcze prace porządkowe i drobne roboty związane z kosmetyką elementów żelbetowych, które będziemy wykonywali w drugiej połowie września — mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.
Bartosz Zabłocki podkreśla: — Wszystkie roboty główne, zarówno w porcie osłonowym, jak i w kanale żeglugowym, są już wykonane w tak zaawansowanym stopniu, że może być wprowadzony ruch statków.
W rejonie kanału zakończono montaż wyposażenia hydrotechnicznego — trwają tam już tylko roboty wykończeniowe i porządkowe. Ostatnie porządki dotyczą też sztucznej wyspy, gdzie zakończono już pogrążanie ścianek szczelnych, montaż ściągów stalowych, roboty czerpalne oraz prace związane z zasypem grodzy, geotubą i wykonaniem kamienia hydrotechnicznego na zakresie pasa technicznego. Ukończono również profilowanie kamienia hydrotechnicznego.
— Od dawna jest też gotowy budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat, skąd będzie prowadzony generalny nadzór nad przeprawą śluzową, bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska i przeciwpożarową — przypomina Kierzkowska.
— Po uzyskanych decyzjach o pozwoleniu na użytkowanie wszystkich obiektów (mosty, bramy śluz, budynek Kapitanatu), przystąpiono do prób i testów związanych z działaniem nadrzędnego systemu sterowania. Jest to system bardzo wyrafinowany, który pozwala w sposób bezpieczny prowadzić i kontrolować przeprawę. Ma on elementy, które w momencie ewentualnej awarii systemu sterowania pozwolą kontynuować przeprawę. Te wszystkie sprawy wciąż są testowane — mówi Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika ds. realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.
Prace na Mierzei Wiślanej — przypomnijmy — rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Realizacja pierwszego etapu inwestycji zakończy się w tym miesiącu. Po zakończeniu całości inwestycji kanał żeglugowy pozwoli przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany jednostkom o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.
Oficjalne zakończenie I etapu inwestycji zaplanowano na 17 września. Impreza towarzysząca uroczystości rozpocznie się o 16 otwarciem strefy rodzinnej. Później zaplanowano koncerty. O 18 będzie można posłuchać muzyki szantowej w wykonaniu zespołu Cztery Refy. Na 19 zaplanowano występ DJ Brave, a o 20 na scenie pojawi się grupa Sound'n'Grace. Gwiazdą wieczoru będzie wokalistka Cleo. Impreza zakończy się po godzinie 22 pokazem dronów. Wstęp jest bezpłatny.
Więcej o imprezie towarzyszącej otwarciu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przeczytasz tutaj.
Więcej o imprezie towarzyszącej otwarciu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną przeczytasz tutaj.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez