Elbląg: Radny Rafał Traks pyta o port. Odpowiada Witold Wróblewski
2022-11-28 12:21:15(ost. akt: 2022-11-28 12:25:05)
Dyskusja na temat portu trwa. I — jak się okazuje — nie tylko w mediach. Elbląski radny Rafał Traks pyta prezydenta, co dalej z portem i propozycją 100-milionowego dofinansowania, z którą wyszedł Rząd. Witold Wróblewski informuje, że rozmowy w sprawie przyszłości portu są kontynuowane.
4 sierpnia br., wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka zorganizował w Warszawie spotkanie dotyczące przyszłości elbląskiego portu. Wziął w nim udział m.in. prezydent Elbląga Witold Wróblewski, dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński, oraz poseł PiS Leonard Krasulski — zaczyna elbląski radny Rafał Traks.
I podkreśla w kierowanej do prezydenta Elbląga interpelacji: — Od kilku miesięcy trwa medialna dyskusja na temat przyszłości elbląskiego portu. Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka i poseł na Sejm RP Leonard Krasulski stworzyli koncepcję rozwoju elbląskiego portu. Jej założenia zostały omówione podczas spotkania. Koncepcja zakłada możliwość dofinansowania portu kwotą do 100 mln zł pod jego rozbudowę i modernizację, a w konsekwencji objęcie przez Skarb Państwa pakietu kontrolnego. Pan prezes Jarosław Kaczyński i wiceminister Andrzej Śliwka konsekwentnie podkreślają, że w Elblągu musi powstać IV port RP, który będzie miał status portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Przedstawiciele Rządu cały czas informują, iż Rząd jest gotowy wesprzeć spółkę Zarząd Portu Morskiego Elbląg sp. z o. o. kwotą do 100 mln zł z Funduszu Inwestycji Kapitałowych. Środki pozwoliłyby nie tylko na pogłębienie 900-metrowego odcinka toru wodnego, ale również realizację pozostałych niezbędnych do zapewnienia „morskości” portu inwestycji, takich jak budowa obrotnicy.
Rafał Traks przypomina: — Na początku września na posiedzeniu zainicjowanego przez wiceministra Andrzeja Śliwkę „Zespołu roboczego do spraw wypracowania kierunków działań inwestycyjnych na rzecz rozwoju portu morskiego w Elblągu”, w którym uczestniczyli również przedstawiciele wyznaczeni przez prezydenta Wróblewskiego, spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg sp. z o.o. zobowiązała się do połowy września przedstawić dokumentację niezbędną do rozpoczęcia prac nad złożeniem wniosku o dokapitalizowanie portu przez Skarb Państwa. Niestety Ministerstwo informuje, iż stosownej dokumentacji nie otrzymało. Wiceminister ponad dwa tygodnie temu skierował do spółki pismo ponaglające w tej sprawie, ale również w tym przypadku pismo pozostało bez odpowiedzi.
— Proszę o informację, na jakim etapie jest przygotowanie stosownej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia prac nad złożeniem wniosku o dokapitalizowanie. Czy mamy do czynienia z sytuacją, w której w przestrzeni publicznej prezydent Wróblewski domaga się, żeby Skarb Państwa sfinansował pogłębienie toru na terenie portu, Rząd proponuje dokapitalizować spółkę kwotą do 100 mln zł, między innymi na realizację tego celu, a samorząd nie jest zainteresowany tą kwotą? Proszę o przedstawienie koncepcji rozwoju portu uwzględniającej przedstawione propozycje Rządu — kończy radny.
A co na to prezydent Elbląga?
— Informuję, że rozmowy z wiceministrem aktywów państwowych są kontynuowane. W dniu 22 listopada 2022 r. w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie wiceprezydenta Janusza Nowaka z panem Markiem Gróbarczykiem oraz panem Andrzejem Śliwką, podczas którego ustalono, że z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Miasta skierowana zostanie propozycja listu intencyjnego — odpowiada Witold Wróblewski.
— Informuję, że rozmowy z wiceministrem aktywów państwowych są kontynuowane. W dniu 22 listopada 2022 r. w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie wiceprezydenta Janusza Nowaka z panem Markiem Gróbarczykiem oraz panem Andrzejem Śliwką, podczas którego ustalono, że z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Miasta skierowana zostanie propozycja listu intencyjnego — odpowiada Witold Wróblewski.
I dodaje: — Równocześnie ponownie podkreślam, że pogłębienie toru wodnego na terenie portu jest zadaniem Skarbu Państwa i Urzędu Morskiego, a nie samorządu, co potwierdza sporządzona dla Miasta ekspertyza.
— Realizacja pogłębienia toru wodnego przez Miasto byłaby niezgodna z obowiązującym prawem — kończy Wróblewski.
Do tematu wrócimy.
Do tematu wrócimy.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez