Obsługa logistyczna sklepu internetowego – o czym należy pamiętać?

2023-01-26 23:03:31(ost. akt: 2023-01-26 23:04:25)   Artykuł sponsorowany
Na obsługę logistyczną sklepu internetowego składa się wiele czynników. Do najważniejszych z nich można zaliczyć magazynowanie, wysyłkę paczek, a także opiekę po zakupową. Na co powinni zwrócić uwagę właściciele e-sklepów?
Metody wysyłania paczek do klientów sklepu internetowego
Prowadzenie sklepu internetowego to obecnie dość opłacalny interes. Atrakcyjność funkcjonowania w branży e-commerce wynika z tego, że ponad trzy czwarte Polek i Polaków deklaruje korzystanie z internetowego handlu. Ten trend nie powinien nikogo dziwić. W końcu zakupy są o wiele wygodniejsze, gdy nie trzeba jechać do sklepu, a zamówiona paczka przychodzi do pobliskiego punktu albo pod wskazany adres.

Właściciele sklepów internetowych powinni pamiętać, że ich przewagą rynkową jest głównie ta wygoda. Jednak dla każdego może ona oznaczać coś innego. W kontekście dostaw jedni docenią możliwość doręczenia paczki do domu, a drugich bardziej zainteresuje opcja pozostawienia przesyłki w automacie ze skrytkami czy w innym punkcie odbioru.

Mając na uwadze zróżnicowane preferencje konsumentów, dobrze jest sprawdzić, z jakich metod dostaw najczęściej korzysta pożądana grupa odbiorców. Taka analiza pomoże wyłonić rozwiązania, które będą najkorzystniejsze zarówno dla klientów, jak i biznesu. Dodatkowo udostępnienie różnych sposobów dostaw może zmniejszyć ilość porzuconych koszyków.

Realizacja zwrotów w sklepie internetowym
W kwestiach związanych z transportem paczek ważny jest również proces realizacji zwrotów. Klienci lubią internetowe zakupy, ale pamiętają o tym, że wiążą się one z pewnym ryzykiem. Zamawiając produkty online, mogą wybrać zły rozmiar czy kolor np. ubrań. Dlatego też bardzo istotnym aspektem jest dla nich możliwość łatwego zwrotu.

Aby zachęcić klientów do skorzystania z oferty sklepu, warto zaoferować im prosty zwrot przez urządzenie Paczkomat® albo za pośrednictwem kuriera. Ta druga opcja jest o tyle wygodna, że konsument nie musi nawet wychodzić z domu. Wystarczy, że zgłosi sprzedawcy chęć oddania produktów, a ten przyśle pod wskazany adres kuriera firmy, z którą współpracuje sklep internetowy.

W kwestii klienta pozostaje tylko wypełnienie formularza zwrotu i zapakowanie paczki. Sprzedawcy mogą ułatwić swoim klientom także i tę część. Wystarczy, że w przesyłce umieszczą od razu etykietę oraz formularz. Dzięki temu klient nie będzie musiał ich szukać na stronie internetowej sklepu i nada swój zwrot znacznie sprawniej.

Jak rozwiązać kwestię związaną z magazynowaniem towaru?
Logistyczna obsługa sklepu internetowego to również magazynowanie towaru. W przypadku małych, rodzinnych firm, startupów czy przedsiębiorstw, które wykorzystują dropshipping, aspekt ten nie jest dużym problemem. Magazynowanie może być trudne dla rozwiniętych sklepów o bogatym zatowarowaniu. W takim przypadku wynajmowanie hali nie zawsze stanowi najlepsze rozwiązanie. Czasami warto skorzystać z firm outsourcingowych. Ich usługi często są tańsze niż najem magazynu, bo u pośrednika płaci się tylko za zajmowaną przestrzeń.