Czy telefony komórkowe powinny być zakazane w szkołach? [SONDA]
2023-02-06 08:13:34(ost. akt: 2023-02-06 09:37:58)
Rada Dzieci i Młodzieży RP podsumowała wyniki konsultacji, które przeprowadziła. Cel był prosty, zdobyć opinie i pomysły młodych ludzi. Tematem telefony komórkowe i pytanie, czy powinno się zakazać używania telefonu w szkole?
Trwa dyskusja, której temat to używanie telefonów komórkowych w szkole. Warto dodać, że niektóre kraje już wprowadziły ograniczenia dotyczące używania telefonów w szkołach. Zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach (w różnych formach) wprowadzono m.in. w Grecji, Chinach, Portugalii, Francji czy we Włoszech. Powód? Telefony komórkowe rozpraszają uwagę, negatywnie wpływają na czas reakcji i obniżają zdolności poznawcze.
W ogólnopolskich konsultacjach wzięło udział niemal 1,6 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski.
— Jako Rada skupiamy się na dialogu i współpracy z młodzieżą. Bardzo ważne jest dla nas, aby głos młodzieży był słyszalny, zauważalny w przestrzeni publicznej. Dlatego też zdecydowaliśmy się zorganizować ogólnopolskie konsultacje — powiedziała Aleksandra Horoszko, wiceprzewodnicząca Rady Dzieci i Młodzieży.
Spotkania odbywały się w różnych województwach, na dyskusje poświęcono 100 godzin.
Ankieta przygotowana przez Radę Dzieci i Młodzieży była anonimowa i zawierała siedem pytań. Podczas konferencji skupiono się na trzech kluczowych pytaniach:
— Jako Rada skupiamy się na dialogu i współpracy z młodzieżą. Bardzo ważne jest dla nas, aby głos młodzieży był słyszalny, zauważalny w przestrzeni publicznej. Dlatego też zdecydowaliśmy się zorganizować ogólnopolskie konsultacje — powiedziała Aleksandra Horoszko, wiceprzewodnicząca Rady Dzieci i Młodzieży.
Spotkania odbywały się w różnych województwach, na dyskusje poświęcono 100 godzin.
Telefony komórkowe w szkołach – podsumowanie ogólnopolskich konsultacji
Ankieta przygotowana przez Radę Dzieci i Młodzieży była anonimowa i zawierała siedem pytań. Podczas konferencji skupiono się na trzech kluczowych pytaniach:
Czy telefon pomaga ci w procesie edukacyjnym, nauce? — 75 proc. uczniów odpowiedziało „tak”, 3 proc. odpowiedziało „nie”. 22 proc. pytanych uczniów nie miało zdania w tym temacie.
Czy korzystanie z telefonu podczas przerw powinno być ograniczone? — W odniesieniu do szkół podstawowych 50 proc. odpowiedziało „tak”, 41 proc. „nie”. W odniesieniu do szkół ponadpodstawowych 66 proc. uczniów odpowiedziało „nie”, 31 proc. „tak”.
Czy korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone? — 77 proc. uczniów odpowiedziało, że korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone, przy czym:
• 41 proc. odpowiedziało „tak, dozwolone wyłącznie w celach edukacyjnych”,
• 18 proc. odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole podstawowej”,
• 16 proc. odpowiedziało „powinno być ograniczone w każdym typie szkół”,
• 2 proc. uczniów odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole ponadpodstawowej”.
• 41 proc. odpowiedziało „tak, dozwolone wyłącznie w celach edukacyjnych”,
• 18 proc. odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole podstawowej”,
• 16 proc. odpowiedziało „powinno być ograniczone w każdym typie szkół”,
• 2 proc. uczniów odpowiedziało „tak, ograniczone w szkole ponadpodstawowej”.
Przeciwnego zdania było 18 proc. uczniów, którzy na pytanie, „Czy korzystanie z telefonów podczas lekcji powinno być ograniczone?” odpowiedziało „nie”. 5 proc. uczniów nie miało zdania na ten temat.
Rada przedstawiła również swoje rekomendacje dotyczących cyberbezpieczeństwa i problemu, jakim są telefony komórkowe w szkołach. Pojawiły się wśród nich pomysły takie jak: wprowadzanie do szkół nowoczesnych, interaktywnych metod nauczania; rozwój i upowszechnienie aplikacji mobilnych, portali internetowych poświęconych tematyce edukacyjnej; programy profilaktyczne na temat bezpiecznego korzystania z internetu, konsekwencji hejtu, skutków nadużywania korzystania z telefonów; wprowadzenie do programu nauczania większej liczby elementów wiedzy praktycznej na temat korzystania z nowych narzędzi cyfrowych; udoskonalenie podstawy programowej z informatyki, dostosowanie jej do potrzeb współczesnej młodzieży oraz wyzwań związanych z nowymi technologiami; większy nacisk na integrację oraz budowanie relacji między uczniami w szkole.
Według Rady telefony i inne elektroniczne urządzenia mobilne w szkole podstawowej powinny służyć tylko do użytku w celach edukacyjnych i do kontaktu z rodzicami za zgodą nauczyciela.
Za to w szkołach ponadpodstawowych uczniowie i uczennice powinni zdaniem Rady mieć możliwość korzystania z elektronicznych urządzeń mobilnych w celach edukacyjnych podczas lekcji za zgodą nauczyciela, a o zasadach używania telefonu podczas przerw powinien decydować dyrektor, rada rodziców i samorząd uczniowski.
Tak
46.67%
|
Nie
33.33%
|
Tylko w szkołach podstawowych
13.33%
|
Tylko w szkołach ponadpodstawowych
0%
|
Nie mam zdania
6.67%
|
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez