Nie skracaj sobie drogi do śmierci. Kolejarze w ramach Kampanii Bezpieczny Przejazd apelują o bezpieczeństwo na przejazdach w drodze na majówkę

2023-04-29 12:00:00(ost. akt: 2023-07-03 09:49:23)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Estera Turkot

Ignorowanie znaku STOP, zamkniętych rogatek lub włączonego czerwonego światła to prowokowanie niebezpiecznych sytuacji i skracanie sobie drogi do śmierci. Statystyki pokazują, że 99 procent niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynika z nieuważności kierowców i z braku przestrzegania zasad ruchu drogowego.
Akcja „Bezpieczny przejazd” jest prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe już od 17 lat. Jej celem jest przypomnienie wszystkim uczestnikom ruchu drogowego bezpiecznych zasad przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych.

Żółte naklejki PLK znajdziesz na każdym przejeździe

Żółte naklejki PLK mogą uratować życie. Umieszczone są na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Są na nich trzy ważne numery: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (numer skrzyżowania), który precyzyjnie określa położenie przejazdu, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu.

Z numeru 112 należy skorzystać, gdy zagrożone jest życie, gdy może dojść do wypadku – np. gdy samochód został unieruchomiony między rogatkami, w przypadku zdarzenia na przejeździe lub dostrzeżenia przeszkody na torach. Kolejarze, jeśli to konieczne, mogą wstrzymać ruch pociągów na linii i wysłać pomoc. To dodatkowa informacja, która może zapobiec tragedii na torach.

W tym roku w Polsce doszło już do 134 wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych. W ich wyniku śmierć poniosło 29 osób.

W 2022 roku w województwie warmińsko-mazurskim odnotowano 10 zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, w których zginęło łącznie 5 osób – z winy kierowców, którzy nie przestrzegając zasad ruchu drogowego, wjeżdżali na przejazdy przy działającej już sygnalizacji świetlnej lub zamykających się rogatkach, albo z powodu ignorowania znaku B-20, czyli znaku STOP.