Przez kanał na Mierzei Wiślanej przepłynęło blisko tysiąc jednostek. Zasady bezpiecznej przeprawy

2023-07-03 08:17:45(ost. akt: 2024-04-15 09:28:50)

Autor zdjęcia: EG

Przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną przepłynęło od momentu otwarcia nowej drogi wodnej blisko tysiąc jednostek. Urząd Morski w Gdyni przypomina o zasadach bezpiecznej przeprawy.
Od 18 września ub. roku do 22 czerwca tego roku przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek — poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak wyjaśniła, zgodnie z przepisami portowymi, chęć przejścia przez śluzę trzeba zgłosić z 2-godzinnym wyprzedzeniem do Służby Dyżurnej Kapitanatu Portu Nowy Świat na kanale 68 UKF lub telefonicznie na numer 58 347 39 72. Następnie, na podejściu do główek portu, zarówno od strony Zatoki Gdańskiej, jak i Zalewu Wiślanego, należy zgłosić się na kanale 68 UKF (nie telefonicznie), aby uzyskać bieżące instrukcje od Służby Dyżurnej dotyczące samego śluzowania. Dlatego też wymagane jest posiadanie na każdej jednostce radiotelefonu UKF z kanałem 68- dodała.



Kierzkowska wyjaśniła, że dla skuterów wodnych czy kajaków wymagane jest uzyskania jednorazowej zgody Kapitana Portu na wejście do portu i śluzowanie, w której będą określone warunki, jakie musi spełnić jednostka. Należy wcześniej wystąpić o taką zgodę, wysyłając prośbę na adres: kpns@umgdy.gov.pl.

Urząd Morski w Gdyni przypomniał, że w ciągu całego tygodnia, codziennie są 4 śluzowania: z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – 08:30 – 10:30 (jednostki wpływają do śluzy 08:30-09:30), z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską – 11:00 – 13:00 (jednostki wpływają do śluzy 11:00-12:00), z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – 13:30 – 15:30 (jednostki wpływają do śluzy 13:30-14:30) i z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską – 16:00 – 18:00 (jednostki wpływają do śluzy 16:00-17:00).


Fot. EG


Kanał żeglugowy został oficjalnie otwarty 17 września ub. roku. Pomimo że realizacja tego etapu inwestycji trwała niespełna 3 lata, to przygotowania do niej rozpoczęły się na długo przed wbiciem pierwszej łopaty na piaskach Mierzei Wiślanej.


— Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, to pierwsza w historii Urzędu Morskiego w Gdyni inwestycja, składająca się ze wszystkich branż budowlanych, poza kolejową"- podkreśliła rzeczniczka.

Aktualnie trwają prace, związane z kontynuacją realizacji pozostałych etapów inwestycji tj. obudowy brzegów rzeki Elbląg wraz z budową nowego mostu obrotowego w Nowakowie, który w najbliższych dniach zostanie otwarty oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Całkowita długość planowanej drogi wodnej to niemal 23 km.
PAP