Nowy most w Nowakowie otwarty od 5 lipca. Powstał w ramach budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

2023-07-04 16:21:39(ost. akt: 2023-07-12 11:33:36)

Autor zdjęcia: Renata Stemplewska

Od środy 5 lipca rozpoczął się ruch kołowy przez most nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo. Most został zbudowany w ramach budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, cz. II, której inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
Nowy most nad rzeką Elbląg to potężna, ważąca ponad 650 ton stalowa konstrukcja.

— Most pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe w kwietniu, uzyskał niezbędne zgody i został dopuszczony do użytkowania — przypomina Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.
Liczący ponad 100 metrów most obrotowy w Nowakowie ma usprawnić żeglugę i poprawić komunikację kołową. To dzięki niemu, jak wyjaśnia Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, zniknie problem z otwieraniem/zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych.

— Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która łączy się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na którego terenie realizowany jest drugi etap inwestycji związanej z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, jako wyspa połączone było z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu — czyli jest odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o „air draft” poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco — tłumaczy Piotrzkowski.

Wspomniany most pontonowy ma zostać rozebrany, aktualnie przejazd nim nie jest już możliwy.

— Oddanie do użytkowania nowego obiektu wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową pozwoli wykonawcy przystąpić do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie — przekazuje Magdalena Kierzkowska.

I przypomina: — Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawiono nowe oznakowanie nawigacyjne.