Prace na torach między Pieniężnem a Braniewem. Mieszkańcy ponownie będą mogli dojechać do Olsztyna pociągiem

2023-07-31 13:29:19(ost. akt: 2023-07-31 13:30:02)
Stacja Braniewo

Stacja Braniewo

Autor zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP PLK podpisały umowę na naprawę torów na odcinku Pieniężno-Braniewo. Koszt robót oszacowano na 70 mln zł — poinformowały w komunikacie PKP PLK.
Rzecznik prasowy PKP PLK Przemysław Zieliński poinformował w poniedziałek PAP, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację kolejnego etapu prac na linii kolejowej nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo.

— Na blisko 18-kilometrowym odcinku z Pieniężna do Braniewa wymieniona zostanie nawierzchnia torowa, co pozwoli na sprawny i szybszy przejazd pociągów pasażerskich oraz przewóz towarów. Zadanie o wartości 70 mln zł netto ze środków budżetowych PLK SA wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. Zakończenie zadania planowane jest do końca listopada br. — poinformowano w komunikacie. Dodano, że finansowanie robót odbędzie się ze środków budżetowych PLK SA.

Obecny podczas podpisania umowy sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że dzięki modernizacji tej linii mieszkańcy Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta znowu będą mogli dojechać do Olsztyna pociągiem. W podobnym tonie wypowiedział się cytowany w komunikacie prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.

Trasa z Olsztyna do Braniewa modernizowana jest od kilku lat. Część prac prowadzona jest przy współudziale środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego. Zieliński wymienił, że m.in. już gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Bukwałdzie, Cerkiewniku, w Dobrym Mieście postępują prace wykończeniowe.

Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno prace realizowane są ze środków PLK SA. W latach 2020-2021 wymieniono tor na szlaku Dobre Miasto – Orneta, a w latach 2021-2023 na odcinku Orneta – Pieniężno. Nowy tor położono na około 40 km linii, wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów. Zbudowano nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety, który zwiększy dostęp mieszkańców do kolei. Gotowe są konstrukcje peronów w miejscowościach Bzowiec, Rogiedle, Lubomino i Henrykowo. Na szlaku Dobre Miasto – Braniewo układany jest światłowód w celu lepszej łączności między pracownikami PLK SA odpowiedzialnymi za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

— Efektem inwestycji będą lepsze podróże koleją z Braniewa do Olsztyna oraz sprawny przewóz towarów. Cięższe składy będą mogły przewieźć więcej ładunków. Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo. Udostępnienie odcinka Olsztyn Gutkowo — Orneta dla przewoźników planowane jest od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, a odcinka Orneta — Braniewo w grudniu — dodał Zieliński w komunikacie.
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PAP