Mieszkańcy północnej części województwa znów będą mogli dojechać do Olsztyna pociągiem

2023-08-06 07:15:48(ost. akt: 2023-08-06 05:18:15)

Autor zdjęcia: PKP PLK SA

To już pewne. Mieszkańcy północnej części województwa znów będą mogli dojechać do stolicy Warmii i Mazur pociągiem. Spółka PKP PLK podpisała opiewającą na 70 mln zł umowę dotyczącą naprawy torów na odcinku Pieniężno-Braniewo.
BRANIEWO

Na koniec lipca spółka PKP PLK przekazała dobrą wiadomość dla mieszkańców Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta — będą oni mogli ponownie dojechać do Olsztyna pociągiem.

— PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na realizację kolejnego etapu prac na linii kolejowej nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Na blisko 18-kilometrowym odcinku z Pieniężna do Braniewa wymieniona zostanie nawierzchnia torowa, co pozwoli na sprawny i szybszy przejazd pociągów pasażerskich oraz przewóz towarów. Zadanie o wartości 70 mln zł netto ze środków budżetowych PLK SA wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. Zakończenie zadania planowane jest do końca listopada bieżącego roku — informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

— Realizacja prac umożliwi powrót pociągów na trasę z Braniewa do Olsztyna. Mieszkańcy tej części województwa ponownie będą mogli sprawnie i bezpiecznie dojechać do stolicy regionu pociągiem. Kolej na Warmii i Mazurach dzięki inwestycjom realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmienia się na lepsze nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach, stając się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu — mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Inwestycję komentuje również Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury: — Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to jeden z priorytetów polskiego rządu. Pozytywne efekty inwestycji kolejowych widać w całym województwie warmińsko-mazurskim. Pociągi jeżdżą szybciej i bezpieczniej, jest lepszy dostęp do kolei z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków. Wkrótce także mieszkańcy Braniewa, Pieniężna, Ornety i Dobrego Miasta znowu będą mogli dojechać do stolicy regionu pociągiem.

— Pociągi będą jeździć szybciej. Mieszkańcy północnej części województwa warmińsko-mazurskiego będą mieli możliwość dojazdu do pracy, do domu, do szpitala. Dążymy do wyrównywania szans i zwiększania dostępności do realizacji podstawowych potrzeb społecznych zapewnia Norbert Maliszewski, sekretarz stanu, szef Rządowego Centrum Analiz.


Prace już trwają


PLK SA, dbając o komfort pasażerów i przy współudziale środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego, realizuje już inwestycje na szlaku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto.

— Gotowe są konstrukcje przebudowanych peronów w Bukwałdzie, Cerkiewniku, kontynuowane są prace w Swobodnej, a w Dobrym Mieście postępują prace wykończeniowe. Na stacji Olsztyn Gutkowo od 14 czerwca podróżni korzystają z peronu nr 1. Postępują prace przy przebudowie peronu nr 2 oraz zabudowie kolejnych nowych torów na stacji. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowane zostaną wygodne pochylnie. Będą ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz jasne, energooszczędne oświetlenie. Na trasie wymieniono szyny i podkłady na 17 km linii. Remontowany jest ostatni z 6 wiaduktów kolejowych — przekazuje Przemysław Zieliński.

I wyjaśnia: — Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno prace realizowane są ze środków PLK SA. W latach 2020-2021 wymieniono tor na szlaku Dobre Miasto – Orneta, a w latach 2021-2023 na odcinku Orneta – Pieniężno. Nowy tor położono na około 40 km linii, wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów. Zbudowano nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety, który zwiększy dostęp mieszkańców do kolei. Gotowe są konstrukcje peronów w miejscowościach Bzowiec, Rogiedle, Lubomino i Henrykowo. Na szlaku Dobre Miasto – Braniewo układany jest światłowód w celu lepszej łączności między pracownikami PLK SA odpowiedzialnymi za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

— Efektem inwestycji będą lepsze podróże koleją z Braniewa do Olsztyna oraz sprawny przewóz towarów. Cięższe składy będą mogły przewieźć więcej ładunków. Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo. Udostępnienie odcinka Olsztyn Gutkowo – Orneta dla przewoźników planowane jest od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, a odcinka Orneta – Braniewo w grudniu bieżącego roku — dodaje rzecznik prasowy PKP PLK SA.

— Prace o wartości ponad 220 mln zł netto na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przebudowa odcinka Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno za około 138 mln zł realizowana jest ze środków krajowych — przypomina Zieliński.