Rozwój portu morskiego w Elblągu pojawił się w programie wyborczym PiS

2023-09-11 18:30:00(ost. akt: 2023-09-11 13:29:26)
Wśród propozycji programowych Prawa i Sprawiedliwości znalazł się m.in. zapis o rozwoju polskich portów. PiS chce stawiać na rozwój nie tylko dużych portów, ale również tych mniejszych — takich jak ten w Elblągu.
— Będziemy konsekwentnie stawiali na polskie porty i stocznie, bo w przeciwieństwie do naszych poprzedników nie zapominamy, że szeroki dostęp do Morza Bałtyckiego i najdłuższa w historii morska linia brzegowa to wielki dar i potężny atut, których zaniedbanie byłoby niewybaczalnym grzechem — można przeczytać w programie wyborczym PiS.

W programie można znaleźć zapis mówiący nie tylko o planowanych inwestycjach w portach w Gdańsku i Świnoujściu, ale też zapewnienie, że PiS będzie inwestował również w te mniejsze.

— Podejmiemy inwestycje umożliwiające rozwój małych i średnich portów, takich jak Darłowo, Kołobrzeg, Ustka, Łeba, Władysławowo i Elbląg — napisano.
Celem rozwoju portów morskich ma być 260 mln ton przeładowanych towarów w okresie 10 lat we wszystkich portach morskich.

W propozycji programowej PiS dodano również, że transformacji ulegną wszystkie porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

— Osiągniemy to poprzez rozbudowę infrastruktury na rzecz głębokowodnych terminali zewnętrznych obsługujących wszelkiego rodzaju jednostki pływające — zapewnia partia rządząca.

Port morski w Elblągu również mógłby stać się portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł — w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie — i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie oraz uczynić go IV portem RP. Jednak władze Elbląga nie chcą skorzystać z tej propozycji. Związane jest to ze sporem co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor — Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

— Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna — informował pod koniec sierpnia wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.