Kogo zastąpi sztuczna inteligencja? Jak pracownicy wykorzystują ChatGPT i czy mają powody do obaw?

2023-11-10 09:32:48(ost. akt: 2023-11-10 09:42:46)

Autor zdjęcia: freepik

ChatGPT, czyli Generative Pre-trained Transformer, to model sztucznej inteligencji opracowany przez OpenAI, który potrafi prowadzić konwersacje, odpowiadać na pytania, pisać eseje i nawet żartować, wykazując zdolności podobne do ludzkich.
Wdrażanie Chat GPT i podobnych modeli sztucznej inteligencji (AI) na rynku pracy w Europie i w Polsce wpływa na transformację wielu sektorów, stwarzając nowe możliwości i wyzwania, ale też obawy.

Badania przeprowadzone w USA w marcu 2023 roku wykazały, że około 80 proc. amerykańskich pracowników wykonuje przynajmniej 10 proc. swoich zadań z pomocą AI, a wpływ sztucznej inteligencji na pracę jednej piątej badanych może wynosić nawet 50 proc. Chociaż badanie to skupiało się na USA, podobne trendy są obserwowane również w Europie, biorąc pod uwagę globalne zastosowanie technologii AI.

Praca w obszarach wymagających powtarzalnych zadań, analizy danych i rutynowego podejmowania decyzji to ta, w której najlepiej sprawdzi się AI. Sami doświadczamy tego, jak pracownicy są zastępowani botami — coraz częściej dzwonią do nas nie osoby zatrudnione w call center, ale automatyczni telemarketerzy.

Według niektórych sztuczna inteligencja może kiedyś zastąpić pracowników obsług klienta, kasjerów, recepcjonistów, kurierów, bibliotekarzy, a nawet ochroniarzy. Z drugiej strony tego, że wygryzie ich sztuczna inteligencja, nie powinni objawiać się reprezentanci zawodów wymagających fizycznej interakcji i specjalistycznych umiejętności, takich jak atleci, kucharze, fryzjerzy czy mechanicy.

W Polsce, mimo braku szeroko zakrojonych badań dotyczących bezpośredniego wpływu Chat GPT na rynek pracy, można przypuszczać, że tendencje, chociaż zmiany zachodzą w swoim tempie, są podobne do tych obserwowanych globalnie.
Opinie ludzi na temat sztucznej inteligencji są mieszane i zależą od wielu czynników, takich jak znajomość technologii, oczekiwania dotyczące przyszłości pracy czy obawy związane z automatyzacją. W Europie, w tym w Polsce, rośnie świadomość korzyści płynących z wykorzystania AI takich jak zwiększenie wydajności i stworzenie nowych miejsc pracy w sektorze technologicznym. Jednak istnieje także obawa, że automatyzacja może doprowadzić do redukcji miejsc pracy w tradycyjnych sektorach.

Integracja AI w miejscu pracy jest w wielu przypadkach nieunikniona i wiąże się z koniecznością dostosowania umiejętności pracowników do nowych wymagań. Edukacja i ciągłe szkolenie są kluczowe, aby mieć pewność, że pracownicy będą w stanie współpracować z AI i wykorzystać potencjał tej technologii w swoich codziennych działaniach.