Kobieta kliknęła link i straciła pół miliona złotych

2023-11-21 11:32:37(ost. akt: 2023-11-21 11:46:45)
zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne

Autor zdjęcia: policja

Chciała sprzedać umywalkę, ale trafiła na oszusta. Chwila nieuwagi kosztowała niczego nieświadomą kobietę ponad 500 tysięcy złotych. Policja apeluje i ostrzega — metody i scenariusze mogą się od siebie różnić, ale cel oszuści mają jeden — nasze pieniądze.
Ta sytuacja mogła przydarzyć się każdemu, tym razem na swoje nieszczęście ofiarą zuchwałego oszusta padła mieszkanka powiatu wejherowskiego w województwie pomorskim.

— Ostatnie zgłoszenie, które otrzymali policjanci wejherowskiej komendy od pokrzywdzonej mieszkanki powiatu, dotyczyło wystawienia przez nią na jednym z portali sprzedażowych umywalki. Kupujący zamiast przez portal sprzedażowy, na którym widniała oferta, skontaktował się prywatnie z pokrzywdzoną, poprzez znany komunikator internetowy — relacjonują pomorscy policjanci.

Podczas rozmowy przesłał kobiecie link, kiedy w niego kliknęła, zadzwonił do niej mężczyzna, informując, że jest pracownikiem banku i ktoś próbuje wypłacić pieniądze z jej konta. Aby temu zapobiec, miała przekazać mu kod BLIK — oszust zdobył w ten sposób ponad 500 tysięcy złotych


Jak przekazuje pomorska policja, podczas czatu z potencjalnym kupcem, ten przesłał kobiecie link. — Pokrzywdzona kliknęła ten link i zalogowała się do swojego konta. Wtedy też zadzwonił do niej nieznany mężczyzna i poinformował, że jest pracownikiem banku, i że ktoś próbuje wypłacić pieniądze z jej konta. Przekonał kobietę, że aby zabezpieczyć konto, ma mu podać kod autoryzacyjny blik. Kobieta przekazała mu ten kod, a potem kolejne. Od oszusta usłyszała, że pieniądze będą przeniesione z jej konta na konto techniczne. W ten sposób doszło do różnych transakcji i przelewów z jej konta. Kobieta utraciła przeszło 500 000 zł — informują pomorscy policjanci.

I dodają: — Wejherowscy policjanci w ostatnich dniach coraz częściej są informowani o oszustwach. Metody działania sprawców są bardzo różne. Z posiadanych informacji wynika, że oszust zawsze kontaktuje się telefonicznie, jednakże przedstawiane przez niego „scenariusze” są różne. Efektem działania sprawców jest doprowadzenie pokrzywdzonych do przekazania pieniędzy bądź uzyskanie dostępu do konta bankowego. Bądźmy czujni, pamiętajmy, żeby nikomu nie przekazywać kodów blik, nie wykonujmy przelewów bankowych do osób, których nie znamy ani nie przekazujmy przestępcom dostępu do swojego konta bankowego.

O tym warto pamiętać:
• Podczas rozmowy telefonicznej nie przekazuj nikomu kodów blik.
• Nie wykonuj przelewów bankowych na konta osób, których nie znasz.
• Pamiętaj kto i co do Ciebie pisze.
• Nie korzystaj z przesłanych linków, które otrzymałaś/eś mailem, sms-em czy komunikatorem. Może być to oprogramowanie, za którego pośrednictwem złodziej będzie miał dostęp do twojego telefonu, komputera.
• Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty, a tym bardziej kodu zabezpieczającego. Zwłaszcza teraz, w tym gorącym przedświątecznym okresie, zanim zdecydujemy się na zakupy w jakimś sklepie internetowym, sprawdźmy, czy ten sklep faktycznie istnieje, jakie ma opinie czy komentarze, zweryfikujmy także czy sklep stacjonarny prowadzi działalność również przez internet. Apelujemy o rozwagę i ostrożność. Nie daj się oszukać!
źródło: Pomorska Policja