Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Projekt techniczny już gotowy
2018-05-16 15:25:09(ost. akt: 2018-05-16 15:35:11)
W czwartek (17.05) w Urzędzie Morskim w Gdyni odbędzie się przekazanie przez projektantów technicznej dokumentacji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Pozwolenie na budowę przekopu urząd ma uzyskać już z końcem września tego roku.
Poseł Jerzy Wilk (PiS) podczas konferencji prasowej poinformował, że w czwartek (17.05) projektanci przekażą Urzędowi Morskiemu w Gdyni techniczny projekt budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, a prace zmierzające do budowy przekopu postępują zgodnie z przyjętymi przez rząd założeniami.
— Projekt zostanie w czwartek przekazany w Urzędzie Morskim w Gdyni. Dokumentacja, jak zapowiadał minister gospodarki morskiej i śródlądowej Marek Gróbarczyk, miała być gotowa w połowie maj i jest. Do końca sierpnia tego roku powstanie dokumentacja wykonawcza. To będą bardzo szczegółowe opracowania i opisy, określające, co i gdzie ma powstać. Pozwolenie na budowę przekopu Urząd Morski w Gdyni powinien uzyskać do końca września. Przetarg na wykonanie tej inwestycji zostanie ogłoszony na przełomie października i listopada 2018 r. — mówił poseł Wilk.
Jerzy Wilk podczas konferencji odniósł się także do sceptycznych ocen budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.
— Elblążanie i wszystkie gminy trzymają kciuki za powodzenie tego projektu, a osoby ważne szukają dziury w całym i powodu do krytyki. Jeśli samemu nic nie robiło się przez tyle lat, to przynajmniej nie należy teraz przeszkadzać. My w Elblągu mówimy: to nam się uda — mówił poseł.
— Elblążanie i wszystkie gminy trzymają kciuki za powodzenie tego projektu, a osoby ważne szukają dziury w całym i powodu do krytyki. Jeśli samemu nic nie robiło się przez tyle lat, to przynajmniej nie należy teraz przeszkadzać. My w Elblągu mówimy: to nam się uda — mówił poseł.
Przypomnijmy: władze samorządowe województwa pomorskiego w kwietniu tego roku negatywnie odniosły się do sztandarowego projektu morskiego rządu Prawa i Sprawiedliwości. W wydanej opinii zarzuciły m.in. brak ekonomicznego uzasadnienia tej wielkiej, kosztownej inwestycji.
— Nikt dotychczas nie wymyślił nic mądrzejszego dla Elbląga niż kanał żeglugowy przez mierzeję. To jedyna inwestycja od kilkudziesięciu lat, która daje szansę na rozwój naszego miasta. Elbląg najbardziej skorzysta na budowie tego kanału. Ten miliard złotych, który będzie w niego włożony, wróci do nas. Kanał to otwarcie okna na świat dla Elbląga. Samorząd powinien już dzisiaj powiększać nasz port w Elblągu, który jest własnością samorządu — podsumował poseł Wilk.
— Nikt dotychczas nie wymyślił nic mądrzejszego dla Elbląga niż kanał żeglugowy przez mierzeję. To jedyna inwestycja od kilkudziesięciu lat, która daje szansę na rozwój naszego miasta. Elbląg najbardziej skorzysta na budowie tego kanału. Ten miliard złotych, który będzie w niego włożony, wróci do nas. Kanał to otwarcie okna na świat dla Elbląga. Samorząd powinien już dzisiaj powiększać nasz port w Elblągu, który jest własnością samorządu — podsumował poseł Wilk.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. W listopadzie 2018 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. Przekop powstanie w Nowym Świecie.
Aktualnie na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni możemy zapoznać się z prezentacją organizacji placu budowy na Mierzei Wiślanej. Ma ona przebiegać w czterech etapach. W pierwszym przygotowane zostanie zaplecze i ogrodzenie, ciągi komunikacji wewnętrznej, wycinka drzew i odhumusownie terenu i przygotowanie objazdu dla transportu publicznego.
daw
daw
Źródło: Dziennik Elbląski
Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Zaloguj się lub wejdź przez
Norwegowie #2509744 | 188.146.*.* 29 maj 2018 02:28
zatwierdzili budowę kanału - tunelu przez skalną górę o długości około 2 km, okolice Bergen. Koszt jak się domyślam 100 krotnie większy niż przekopu mierzeii. Cel, ożywienie gospodarcze bardzo niewielkiego regionu. I niech mi ktoś powie że Norwegowie nie potrafią kalkulować.
Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz
Optymista #2504160 | 94.254.*.* 18 maj 2018 15:51
Do "ekologów": Jak będziemy każde bagno w Polsce obwoływać Naturą 2000 to nic innego nie będziemy robić tylko kacze jaja pielęgnować tymczasem tym kaczkom można stworzyć lepsze warunki niż one same sobie są w stanie stworzyć i będą zadowolone jak pies co budę dostał a obok zwolna przepłynie torem wodnym statek. Wspaniała inwestycja.
Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz
tatus505 #2503226 | 178.235.*.* 17 maj 2018 07:47
Ci ludzie co tak nie potrzebnie mielą jęzorami to by ten kanał prędzej odmulili od pogłębiarki wszyscy znawcy i fachowcy a nie mają zielonego pojęcia
Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz
sceptyk #2502930 | 178.37.*.* 16 maj 2018 17:35
Jak można pisać, że kanał będzie miał 1km? A dalej? Zalew,który przy brzegu, będzie głęboki na1-1,5m potem 2,-2,5m przez ok 10km aż do ujścia rzeki Elbląg.Tam też nie lepiej, bo od prawego światła wejściowego, do lewego rzeki Elbląg też niewiele niż od 1,5- 2m, zwłaszcza po zimie. Nie kłamcie. To chory, pozbawiony ekonomicznego uzasadnienia pomysł. Tam pogłębiarki, będą miały pracę "na okrągło". Pytanie po co, by z naszego miasta, wywozić pszczoły luzem? Porty środkowego wybrzeża, mają super warunki na rozwój, ale tam, stagnacja. To więc jedynie polityka, a nie logiczne myślenie.
odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (3)