Most obrotowy zastąpi pontonowy [ZDJĘCIA]

2021-07-08 16:02:19(ost. akt: 2021-07-08 11:52:31)
Most pontonowy w Nowakowie niedługo przejdzie do historii

Most pontonowy w Nowakowie niedługo przejdzie do historii

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

Już niebawem most pontonowy, który znajduje się na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo przejdzie do historii. Zastąpić ma go nowoczesny most obrotowy. Wszystko to za sprawą budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

20 kwietnia 2021 roku w Elblągu Urząd Morski w Gdyni podpisał z firmą Budimex umowę na wykonanie II etapu budowy kanału żeglugowego. Uroczyste podpisanie odbyło się na terenie Portu Elbląg. Co dokładnie ma zrobić wykonawca? Przebudować tor wodny na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km, wykonać kotwie gruntowe, umocnić brzegi oraz zbudować most obrotowy w Nowakowie. Ta część ma pochłonąć 574 tysiące złotych.

Obecny most pontonowy działa w Nowakowie od 1978 roku. Jego największą wadą jest fakt, że przy cofce i wysokich stanach wody otwarcie jest niemożliwe. Wówczas ruch statków musi być wstrzymany.

Nowy most obrotowy ma być usytuowany w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego. Zamawiający uwzględnił parametry techniczne mostu obrotowego do projektowanego układu drogowego oraz toru wodnego na rzece Elbląg. Są to m. in.: długość 104,3 m, rozpiętość przęseł 2 x 51,5 m, szerokość całkowita ok. 17,2 m oraz wysokość konstrukcyjna 1,9 m do 4 m.

— Zabieramy się za nieregulowaną rzekę Elbląg i most w Nowakowie — mówił w kwietniu, podczas podpisania umowy Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. — Przetarg na następny etap, czyli realizację prac pogłębiarskich, zamierzamy ogłosić jeszcze w tym roku. Jestem przekonany, że w marcu 2023 roku będziemy mogli powiedzieć, że inwestycja została zakończona.

Przypomnijmy: całość inwestycji składa się z trzech etapów:


Etap I obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

K