Wtorek, 29 listopada 2022. imieniny: Błażeja, Margerity, Saturnina

Monika Falej pyta, co po przekopie

2022-01-31 13:55:31 (ost. akt: 2022-01-31 13:55:59)

Autor zdjęcia: Marek Lewandowski

Projekt nadal budzi olbrzymie społeczne nadzieje na dokonanie przełomu rozwojowego Elbląga i znacznej części województw warmińsko-mazurskiego i pomorskiego – pisze w swojej interpelacji posłanka. I zadaje szereg pytań.

Technicznie zadania są wykonywane na wysokim poziomie, o wiele gorzej wygląda przystąpienie do realizacji celów aktywizacji gospodarczej i turystycznej. Po każdej stronie, rządowej i samorządowej, nie ma kompleksowego pomysłu, jak wykorzystać nowy szlak, który przez wiele lat może być pozbawiony integralnej z nim infrastruktury. To ona powinna "czekać" na obiekty pływające i turystów. Jest odwrotnie, czeka bowiem ubóstwo Portu Elbląg, mającego być siłą napędową prosperity. Także zachodni żeglarz, który dotrze swoim jachtem do nabrzeży na wysokości elbląskiej Starówki, pozostanie bez bezpiecznego cumowania, zaopatrzenia logistycznego, a nawet zaplecza sanitarnego. Raczej zawróci, niż popłynie dalej – pisze Monika Falej w interpelacji adresowanej do prezesa Rady Ministrów.

Posłanka wylicza: – Do spełnienia "morskości" – przeładunek 3,5 mln ton – Portu Elbląg niezbędnymi są: budowa obrotnicy dla statków, powiększenie terminalu składowo-przeładunkowego z budową nabrzeży, budowa terminalu nr 2, budowa budynku biurowego, budowa bocznicy kolejowej z linią doprowadzającą, połączenia drogowe, pogłębienie rzeki przy nabrzeżach. Środki podstawowe to 160 mln złotych.

Monika Falej zastanawia się, skąd takie dofinansowanie pozyskać i przypomina: – W mojej interpelacji do ministra infrastruktury 5 maja 2021 zwróciłam się z wieloma pytaniami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i budowy systemu komunikacyjno-transportowego Portu Morskiego Elbląg. Minister Marek Gróbarczyk odpowiedział bardzo obszernie ze wskazaniem: "to nie my, to oni". "Oni" to naturalnie samorządy, głównie elbląski.

W budżecie miasta na 2022 zabezpieczono 1 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej dot. budowy obrotnicy dla statków.

– Moim zdaniem na samorządach spoczywa wiele. Powinny być przygotowane i mieć swoją wizję i koncepcję "co dalej po przekopie?"; nawet przy poczuciu wielu niemożności. Jest z tym problem. Przesłałam do samorządów regionu odpowiedź min. Gróbarczyka z prośbą o przepracowanie jej na swoje potrzeby i możliwości. Samorządowcy jakby nie czuli tego tematu; może jest to właśnie związane z brakiem zaplecza finansowego? Elbląg nie przedstawił swoich przemyśleń w zakresie przygotowania się do turystyki "przekopowej" w obrębie Starego Miasta. Pewne nadzieje stwarza dotacja rządowa 27 mln zł na rewitalizację Wyspy Spichrzów na zachodnim brzegu rzeki Elbląg – zauważa posłanka.

I zwraca się do premiera: – Chciałabym wierzyć, że rząd polski dysponuje możliwościami kompleksowego "ogarnięcia" całości, czyli budowy nowego szlaku, wyposażenia w to, co niezbędne, jego wykorzystania transportowego i turystycznego. Mimo że stracono wiele czasu.

Monika Falej załącza też do swojej interpelacji szereg pytań z prośbą o merytoryczne odpowiedzi. Posłanka chce przede wszystkim dowiedzieć się, czy dla portu w Elblągu stworzone zostaną odpowiednie możliwości w związku z planami zakończenia w 2023 trwającej na terenie Mierzei Wiślanej inwestycji.

Falej pyta też o fundusze morskie. – Jakimi środkami dysponują Morski Fundusz Inwestycyjny i Morski Fundusz Rozwoju i na jakie cele zostały one przeznaczone? Dlaczego Elbląg nie otrzymał środków niezbędnych dla realizacji inwestycji portowych? Czy w obliczu możliwego rozczarowania zastojem po zakończeniu projektu inwestycyjnego, nie widzi się konieczności przyśpieszenia i wyjścia poza jego wyłącznie "przekopowy" aspekt? Czy do spełnienia oczekiwań – lokalnych, ale i krajowych – nie byłoby celowym powołanie rządowo-samorządowej struktury (pełnomocnika, zespołu, biura) do wdrażania szans rozwoju gospodarczego i ożywienia turystycznego, wynikających z przekopu Mierzei Wiślanej? – zastanawia się posłanka.

Komentarze (2) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. jacek #3090058 | 83.23.*.* 1 lut 2022 17:52

    Nic. Przyjdzie Tuski i zasypie :D

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Truso #3090009 | 5.184.*.* 1 lut 2022 13:45

    Słuszne uwagi,widać wyraźnie że elbląski samorząd śpi,kiedy się obudzi?Tego nikt nie wie.Na ich miejscu przekazał bym całą infrastrukturę portową skarbowi państwa,w którego imieniu inwestorem został by Urząd Morski w Gdyni.W ten sposób funkcjonują wielkie porty,więc i dla Elbląga wyszło by na zdrowie.

    odpowiedz na ten komentarz