Konferencja naukowa w Elblągu. Tematem filozofia edukacji cyfrowej

2022-04-22 14:03:08(ost. akt: 2022-04-22 10:35:14)
Konferencja naukowa "Filozofia edukacji cyfrowej – od idealizmu do pragmatyzmu. Modele – Innowacje – Dobre praktyki"

Konferencja naukowa "Filozofia edukacji cyfrowej – od idealizmu do pragmatyzmu. Modele – Innowacje – Dobre praktyki"

Autor zdjęcia: Ryszard Biel

W miniony czwartek w Bibliotece Elbląskiej odbyła się kolejna konferencja naukowa organizowana przez I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego. Tym razem tematem rozmów była filozofia edukacji cyfrowej.
"Filozofia edukacji cyfrowej – od idealizmu do pragmatyzmu. Modele – Innowacje – Dobre praktyki" – tak brzmiał temat tegorocznego spotkania organizowanego przez I LO w Elblągu, Wyższą Szkołę Społeczno-Ekonomiczną w Gdańsku i Bibliotekę Elbląską.

Konferencja miała charakter międzypokoleniowy, skierowana była przede wszystkim do uczniów, studentów, rodziców, wychowawców i wykładowców.

Spotkanie było transmitowane on-line, a udział wzięli w nim między innymi Jolanta Marcinkiewicz z Kuratorium Oświaty w Olsztynie, reprezentant Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego Edward Pietrulewicz, Roman Gawrych z WSSE w Gdańsku, Jarosław Niedojadło z Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu, Jerzy Buriak (ANS), Irena Sorokosz (ANS), Iwona Kijowska (ANS), rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Elbląskiej ks. Marek Karczewski, Zdzisław Dubiella (AMiSNS), Magdalena Dubiella-Polakowska (AMiSNS), Izabela Seredocha (AMiSNS) i Anna Tałaj (AMiSNS).


Głównym celem konferencji była odpowiedź na pytanie dotyczące reformy polskiej edukacji. Czy jest potrzebna? Zwłaszcza że nasza codzienność zdominowana jest dziś przez technologię IT. Czy dzieci i młodzież powinny zostać wyposażone w specjalne narzędzia i umiejętności, by mogły lepiej radzić sobie we współczesnym świecie?

Spotkanie skupiało się wokół dwóch debat, do których punktem wyjścia był referat pt. "Einsteinowska myśl wychowania człowieka- ekonomia czasu paradygmatem cyfrowego kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych" autorstwa Zygmunta Mietlewskiego i Romualda Zabrockiego.

Uczestnicy debat — uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy, rodzice i przedsiębiorcy starali się odpowiedzieć na cztery pytania:
1. Czy w centrum procesu edukacyjnego ulokowany jest uczeń/student wraz ze swoją wizją świata, czy treści dydaktyczne i nauczyciel?
2. Czy szkoła/uczelnia koncentruje pracę na zainteresowaniu ucznia/studenta?
3. Czy efekty uczenia się są źródłem motywacji, czy demotywacji, dla uczniów/studentów i nauczycieli/wykładowców?
4. Co obnażyła pandemia z perspektywy rodzica, nauczyciela, ucznia/studenta, przedsiębiorcy?

Do jakich wniosków doszli uczestnicy i uczestniczki spotkania? Przekonajcie się, oglądając transmisję z konferencji.