Plany stają się rzeczywistością. Przekop Mierzei wkrótce gotowy
2022-06-18 15:00:00(ost. akt: 2022-06-22 10:27:10)
Przekop Mierzei Wiślanej od początku budzi sporo kontrowersji i jest tematem wielu dyskusji. Wątpliwości było sporo, a pytań jeszcze więcej, ale dziś — po kilku latach intensywnych prac — nowa droga wodna nabiera ostatecznych kształtów.
Geodeci i geolodzy ruszyli do pracy na Mierzei Wiślanej. W miejscowości Nowy Świat (gm. Sztutowo) rozpoczęły się przygotowania do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną — informowaliśmy w październiku 2018 roku.
Byliśmy wówczas na miejscu, a rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska relacjonowała: — Trwają geodezyjne wyznaczania oraz badania geologiczne i ferromagnetyczne, które mają wykazać, czy w ziemi nie znajdują się metalowe obiekty, które mogłyby utrudniać kopanie i pogłębianie.
We wtorek 16 października 2018 prezes PiS Jarosław Kaczyński, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz poseł Jerzy Wilk zakopali na Mierzei Wiślanej ostatni słupek geodezyjny wyznaczający granicę kanału żeglugowego.
— To bardzo ważny dzień dla Elbląga i wszystkich gmin położonych nad Zalewem Wiślanym. Czekaliśmy na to wiele lat. Dzięki temu mamy szansę na rozwój portu w Elblągu i również wszystkich portów położonych nad Zalewem Wiślanym. Na tę inwestycję czeka Tolkmicko, Frombork, Nadbrzeże, Stegna, Sztutowo — mówił Jerzy Wilk.
I zaznaczał: — Wszystkie te gminy będą miały szansę na rozwój gospodarczy, turystyczny i poczucie bezpieczeństwa, które jest równie ważne. Nawet nasi przeciwnicy polityczni stwierdzają, że dzięki budowie kanału powstanie 2,5 tys. miejsc pracy.
Po roku na Mierzei wciąż sporo się działo.
— Teren placu budowy przekopu został ogrodzony, pojawiają się kolejne kontenery techniczne. Na terenie inwestycji mającej doprowadzić do połączenia morskiego portu w Elblągu z Morzem Bałtyckim pojawia się coraz więcej ciężkiego sprzętu — przekazywaliśmy w grudniu 2019 roku.
— Teren placu budowy przekopu został ogrodzony, pojawiają się kolejne kontenery techniczne. Na terenie inwestycji mającej doprowadzić do połączenia morskiego portu w Elblągu z Morzem Bałtyckim pojawia się coraz więcej ciężkiego sprzętu — przekazywaliśmy w grudniu 2019 roku.
A Magdalena Kierzkowska informowała: — Trwa grodzenie terenu budowy, a saperzy usuwają obiekty ferromagnetyczne na części lądowej inwestycji. Po zakończeniu prac saperskich wykonawca przystąpi do usuwania karpin oraz równolegle organizować będzie zaplecze budowy.
Oczyszczanie części lądowej z obiektów ferromagnetycznych, takich jak niewybuchy i niewypały, zakończyło się na początku 2020 roku. Odnaleziono ponad 7000 elementów, w tym pozostałości po działaniach militarnych z czasów II wojny światowej, m.in. resztki skrzynek amunicyjnych i łuski.
— Prace typowo hydrotechniczne — związane w pierwszej kolejności z budową nabrzeża przeładunkowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz ziemne ruszą prawdopodobnie pod koniec stycznia. Wykonawca oczekuje na dostawy niezbędnych materiałów budowlanych — mówiła Magdalena Kierzkowska.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni zapowiadała: — Termin zakończenia prac i uruchomienie kanału żeglugowego — koniec roku 2022 — pozostaje bez zmian.
Pierwszy etap ku końcowi
A co dzieje się na Mierzei Wiślanej dzisiaj?
— Inwestycja, której celem jest wytyczenie nowej drogi wodnej na Mierzei Wiślanej, nabiera ostatecznych kształtów. Śluza kanału żeglugowego jest już napełniona wodą do docelowego poziomu, co oznacza, że połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej stało się faktem. Zrealizowano już także większość prac w porcie osłonowym oraz w rejonie sztucznej wyspy — informuje Magdalena Kierzkowska.
Za to dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski przypomina: — Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwią przejazd nad kanałem.
Poza tym zaplanowano budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Okazuje się, że choć na realizację robót generalny wykonawca ma jeszcze około trzech miesięcy, to większość najważniejszych prac została już zrealizowana.
Okazuje się, że choć na realizację robót generalny wykonawca ma jeszcze około trzech miesięcy, to większość najważniejszych prac została już zrealizowana.
— Zalano m.in. śluzę kanału żeglugowego, która będzie niwelować różnicę poziomu wód w obu zbiornikach i zapobiegać ich mieszaniu się. Obecnie kończy się też demontaż ścianek technologicznych, które zamykają śluzę od strony północnej i południowej. Ostateczne usunięcie ścianek oznacza natomiast faktyczne połączenie Zalewu z Zatoką. W rejonie kanału żeglugowego trwają jeszcze prace wykończeniowe przy montażu wyposażenia hydrotechnicznego oraz testy i próby ruchowe bram, a także mostów obrotowych — wylicza Magdalena Kierzkowska.
Prace trwają również w rejonie wspomnianej sztucznej wyspy, na której schronienie znajdą ptaki — jej powierzchnia ma mieć 181 hektarów.
— Prace związane z pogrążaniem i wykonywaniem ściągów są już prawie zrealizowane. Zakończono również roboty czerpalne związane z wyciąganiem namułu z wnętrza grodzy oraz roboty związane z zasypem grodzy. Poza tym łącznie wykonano geotubę na 57 sekcjach, kamień hydrotechniczny na zakresie pasa technicznego na 52 sekcjach, na skarpie na 47 sekcjach i zgodnie z przekrojem docelowym na 37 sekcjach. Grodzice zostały odcięte do poziomu „0” na 37 sekcjach — przekazuje Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Wykonawca ma jeszcze sporo pracy z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej. Montowane są kamery systemu telewizji dozorowej, głośniki ostrzegania w rejonie mostów czy oświetlenie drogowe.
I co dalej?
Kanał żeglugowy ma mieć kilometr długości i pięć metrów głębokości. Realizowana jest również druga część inwestycji, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w miejscowości Nowakowo.
— Trwa także mobilizacja jednostek i prace przygotowawcze w ramach trzeciej części, obejmującej budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym — informuje Urząd Morski w Gdyni.
Po zakończeniu wszystkich części projektu — w 2023 roku — do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do czterech i pół metra, długości do 100 metrów i szerokości do 20 metrów.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez