Przekop Mierzei Wiślanej: Nowa droga wodna w projekcie budżetu na 2023
2022-09-01 13:43:29(ost. akt: 2022-09-01 13:44:04)
210 milionów złotych — tyle zaplanowano w budżecie na rok 2023 w ramach realizacji programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Planowana jest m.in. kontynuacja i zakończenie robót budowlanych na rzece Elbląg.
Niebawem, bo już 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Program wieloletni pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" będzie jednak nadal realizowany w roku 2023, a na ten cel w budżecie zaplanowano 210 milionów złotych.
— W 2023 r. w ramach realizacji programu planowana jest kontynuacja oraz zakończenie robót budowlanych związanych z kanałem żeglugowym, kontynuacja oraz zakończenie robót budowlanych na rzece Elbląg, kontynuacja oraz zakończenie wykonania toru wodnego na Zalewie Wiślanym, kontynuacja oraz zakończenie wykonania toru wodnego na rzece Elbląg — czytam w uzasadnieniu do projektu budżetu.
— Celem inwestycji jest zapewnienie bezpieczeństwa regionu oraz umożliwienie wzrostu społeczno-gospodarczego poprzez ustanowienie drogi wodnej, umożliwiającej swobodny i całoroczny dostęp statków morskich wszystkich bander do Elbląga jako morskiego portu Unii Europejskiej — zaznaczono w opublikowanym przez Ministerstwo Finansów dokumencie.
Całość inwestycji — przypomnijmy — składa się trzech części.
Etap pierwszy obejmuje m.in. budowę kanału żeglugowego ze śluzą wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. To także dwa mosty obrotowe, dzięki którym samochody będą mogły swobodnie przejeżdżać nad kanałem i sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, która ma być rajem dla ptaków.
Etap pierwszy obejmuje m.in. budowę kanału żeglugowego ze śluzą wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. To także dwa mosty obrotowe, dzięki którym samochody będą mogły swobodnie przejeżdżać nad kanałem i sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym, która ma być rajem dla ptaków.
Etap drugi to przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg, budowa przystani ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowa mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo wraz ze zmianami układu drogowego na odcinku 2 km.
— W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy zrealizowane 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 proc. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5 zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. Obecnie kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku — mówił w sierpniu Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. hydrotechniki rejonu z Budimex SA, będącej wykonawcą drugiego etapu.
— W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy zrealizowane 80 proc. pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 proc. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5 zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. Obecnie kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku — mówił w sierpniu Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. hydrotechniki rejonu z Budimex SA, będącej wykonawcą drugiego etapu.
Etap trzeci dotyczy przede wszystkim robót pogłębiarskich na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Po zakończeniu całości prac droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez