KALENDARZ IMPREZ: Co, gdzie, kiedy w Elblągu
2023-02-16 18:21:10(ost. akt: 2023-07-03 20:51:08)
Co, gdzie i kiedy w Elblągu. Imprezy, koncerty, wystawy. Prezentujemy najciekawsze wydarzenia, które odbędą się w naszym pięknym mieście w lutym.
16 LUTEGO
“STACYJKA” DLA NAJMŁODSZYCH DZIECI
“STACYJKA” DLA NAJMŁODSZYCH DZIECI
Filia biblioteczna Lokomotywa przy ul. Ogólnej zaprasza dzieci wraz z rodzicami/opiekunami na zajęcia w bibliotecznej „Stacyjce”. Będzie mnóstwo świetnej zabawy i ciekawe książkowe historie. Obowiązują zapisy.
16.02 (czwartek), godz. 10:30 – zajęcia będą inspirowane książką „Gdzie jesteś, małpko?” Lorei de Vos. Uczestnicy poznają historię chłopca poszukującego swojej ulubionej maskotki. Książka poprowadzi dzieci poprzez różne pomieszczenia w domu, od piwnicy aż po sam dach.
„Stacyjka” to dynamiczne, pełne zabawy zajęcia dla najmłodszych (2-3 lata) w oparciu o dziecięcą literaturę. Celem zajęć jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez obcowanie z literaturą, która jest źródłem wielu przeżyć i wrażeń oraz niezastąpionym sposobem wzbogacania wyobraźni u dziecka. Dla rodziców są one okazją do wymiany doświadczeń związanych z wychowaniem dzieci.
Udział w zajęciach jest bezpłatny. Prosimy o zapisy telefoniczne w dzień poprzedzający zajęcia.
Więcej informacji i zapisy: Filia nr 4 Lokomotywa, ul. Ogólna 59, tel. (55) 625 60 90
16.02 (czwartek), godz. 10:30 – zajęcia będą inspirowane książką „Gdzie jesteś, małpko?” Lorei de Vos. Uczestnicy poznają historię chłopca poszukującego swojej ulubionej maskotki. Książka poprowadzi dzieci poprzez różne pomieszczenia w domu, od piwnicy aż po sam dach.
„Stacyjka” to dynamiczne, pełne zabawy zajęcia dla najmłodszych (2-3 lata) w oparciu o dziecięcą literaturę. Celem zajęć jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez obcowanie z literaturą, która jest źródłem wielu przeżyć i wrażeń oraz niezastąpionym sposobem wzbogacania wyobraźni u dziecka. Dla rodziców są one okazją do wymiany doświadczeń związanych z wychowaniem dzieci.
Udział w zajęciach jest bezpłatny. Prosimy o zapisy telefoniczne w dzień poprzedzający zajęcia.
Więcej informacji i zapisy: Filia nr 4 Lokomotywa, ul. Ogólna 59, tel. (55) 625 60 90
16 LUTEGO
KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA
KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA
Kino Światowid oraz Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza na wyjątkowy cykl KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA! Seanse połączone z wideo-projekcją startują już 16 lutego! Filmy dostępne będą z angielskimi napisami.
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Każdy tytuł prezentowany będzie w danym miesiącu:
16.02 godz. 18:00 Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Każdy tytuł prezentowany będzie w danym miesiącu:
16.02 godz. 18:00 Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
16 LUTEGO
SKENE | MAGDALENA PELA - GALERIA EL
SKENE | MAGDALENA PELA - GALERIA EL
– Wernisaż + oprowadzanie kuratorskie: 16 lutego 2023 r., godz. 18:00
– Wystawa potrwa do 26 marca 2023 r.
– Wystawa prezentowana będzie w Prezbiterium i Galerii Laboratorium
– Kuratorka: Emilia Orzechowska
W skene aktorzy mogli się przebrać i zmienić rekwizyty. Budynek początkowo pełnił funkcję szatni, schowka i zaplecza dla greckich teatrów. Później wykorzystano jego przednią ścianę jako tło dla spektakli, na którym umieszczano dekoracje. Okazało się, że miejsce na przedmioty i gesty, które miały być dla widza niewidoczne, zaczęło odgrywać w przedstawieniu kluczową rolę.
Wystawa SKENE jest o odpadach, o szatni i magazynie dla spraw i gestów codziennych, pełniących tło i tworzących szarzyznę powszedniości. Prace, które składają się na cykl obrazów doktorskich NOTICE, są wyrazem nobilitacji banałów. Do ich stworzenia Magdalena Pela wykorzystała zapiski, notatki, bazgroły, których treść i pochodzenie nie są dla niej istotne. Ważny jest sam ślad pisma i obecności. Dlatego otrzymane zapisy wielokrotnie powtarza, kopiuje, a przedstawione teksty zamienia w sznury ornamentów i nieczytelnych ciągów znaków. Stawia odbiorcę w sytuacji zderzenia z nieczytelnym, lecz pozornie znanym. W celu podkreślenia rangi nobilitowanych odpadów artystka posługuje się w swoich pracach szlachetnymi technikami i materiałami: haftem ręcznym, woskiem pszczelim, pigmentami mineralnymi. Ulotne treści zamraża i utrwala wbrew im pierwotnemu przeznaczeniu. Podkreśla, że to one, tworząc harmonię powtórzenia, warunkują naszą obecność.
BIO:
Magdalena Pela – ur. 1989 r., Gdańsk. Artystka wizualna, malarka. Ukończyła Wydział Malarstwa na ASP w Gdańsku w 2015 roku. Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego (2011 r.). Absolwentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich na ASP w Gdańsku. W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Na macierzystej uczelni pracuje jako asystentka na Wydziale Malarstwa oraz na Wydziale Architektury i Wzornictwa.
Wielokrotna laureatka i finalistka konkursów malarskich o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Autorka wystaw indywidualnych między innymi w Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii Promocyjnej w Warszawie, Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy, Galerii Bardzo Białej w Warszawie, Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Uczestniczyła w kilkudziesięciu projektach, rezydencjach oraz wystawach zbiorowych (m.in. Polska, USA, Francja, Rumunia, Mołdawia, Armenia, Węgry, Meksyk). Obrazy autorstwa Magdaleny Peli znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych oraz w stałej kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.
– Wystawa potrwa do 26 marca 2023 r.
– Wystawa prezentowana będzie w Prezbiterium i Galerii Laboratorium
– Kuratorka: Emilia Orzechowska
W skene aktorzy mogli się przebrać i zmienić rekwizyty. Budynek początkowo pełnił funkcję szatni, schowka i zaplecza dla greckich teatrów. Później wykorzystano jego przednią ścianę jako tło dla spektakli, na którym umieszczano dekoracje. Okazało się, że miejsce na przedmioty i gesty, które miały być dla widza niewidoczne, zaczęło odgrywać w przedstawieniu kluczową rolę.
Wystawa SKENE jest o odpadach, o szatni i magazynie dla spraw i gestów codziennych, pełniących tło i tworzących szarzyznę powszedniości. Prace, które składają się na cykl obrazów doktorskich NOTICE, są wyrazem nobilitacji banałów. Do ich stworzenia Magdalena Pela wykorzystała zapiski, notatki, bazgroły, których treść i pochodzenie nie są dla niej istotne. Ważny jest sam ślad pisma i obecności. Dlatego otrzymane zapisy wielokrotnie powtarza, kopiuje, a przedstawione teksty zamienia w sznury ornamentów i nieczytelnych ciągów znaków. Stawia odbiorcę w sytuacji zderzenia z nieczytelnym, lecz pozornie znanym. W celu podkreślenia rangi nobilitowanych odpadów artystka posługuje się w swoich pracach szlachetnymi technikami i materiałami: haftem ręcznym, woskiem pszczelim, pigmentami mineralnymi. Ulotne treści zamraża i utrwala wbrew im pierwotnemu przeznaczeniu. Podkreśla, że to one, tworząc harmonię powtórzenia, warunkują naszą obecność.
BIO:
Magdalena Pela – ur. 1989 r., Gdańsk. Artystka wizualna, malarka. Ukończyła Wydział Malarstwa na ASP w Gdańsku w 2015 roku. Absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego (2011 r.). Absolwentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich na ASP w Gdańsku. W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Na macierzystej uczelni pracuje jako asystentka na Wydziale Malarstwa oraz na Wydziale Architektury i Wzornictwa.
Wielokrotna laureatka i finalistka konkursów malarskich o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Autorka wystaw indywidualnych między innymi w Gdańskiej Galerii Miejskiej, Galerii Promocyjnej w Warszawie, Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy, Galerii Bardzo Białej w Warszawie, Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Uczestniczyła w kilkudziesięciu projektach, rezydencjach oraz wystawach zbiorowych (m.in. Polska, USA, Francja, Rumunia, Mołdawia, Armenia, Węgry, Meksyk). Obrazy autorstwa Magdaleny Peli znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych oraz w stałej kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku.
16 LUTEGO
KRZYSZTOF LEON DZIEMASZKIEWICZ | I LOVE TO MAKE YOU HAPPY - GALERIA EL
– Wernisaż wystawy wraz z oprowadzaniem kuratorskim: 16 lutego 2023 r., godz. 18:00
– Wystawa potrwa do 26 marca 2023 r.
– Kuratorka: Emilia Orzechowska
– Wystawa będzie prezentowana w nawie głównej
– Podczas otwarcia wystawy artysta wykona również performance
– Ilustracja: Manfred Thierry Mugler
Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz to artysta totalny – performer, tancerz, choreograf, kreator kostiumów, obrazów i obiektów wykonanych autorską techniką „tapingu”, której podstawą jest taśma i materiały pochodzenia wtórnego. O swojej pracy mówi, że „jest procesem powstawania, kreowania nowego. Może objawić się zarówno nowym dziełem w postaci obrazu, zaczątkiem idei performance, jak również porządkowaniem pracowni czy pracą w ogrodzie. Czuję się spełniony i w pełni usatysfakcjonowany, zanurzając się w procesie”.
Wystawa „I
– Wystawa potrwa do 26 marca 2023 r.
– Kuratorka: Emilia Orzechowska
– Wystawa będzie prezentowana w nawie głównej
– Podczas otwarcia wystawy artysta wykona również performance
– Ilustracja: Manfred Thierry Mugler
Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz to artysta totalny – performer, tancerz, choreograf, kreator kostiumów, obrazów i obiektów wykonanych autorską techniką „tapingu”, której podstawą jest taśma i materiały pochodzenia wtórnego. O swojej pracy mówi, że „jest procesem powstawania, kreowania nowego. Może objawić się zarówno nowym dziełem w postaci obrazu, zaczątkiem idei performance, jak również porządkowaniem pracowni czy pracą w ogrodzie. Czuję się spełniony i w pełni usatysfakcjonowany, zanurzając się w procesie”.
Wystawa „I
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez