Nawet 1,3 mld złotych. Tyle może kosztować przekop Mierzei

2019-03-21 09:11:19(ost. akt: 2019-03-21 09:13:17)

Autor zdjęcia: Urząd Morski w Gdyni

W mediach pojawiła się informacja o tym, że z najnowszych szacunków, dotyczących przekopu Mierzei Wiślanej, wynika, że kanał może kosztować znacznie więcej niż początkowo zakładano. Według tych informacji, kwota może wzrosnąć z szacowanych 880 mln zł do nawet 1,3 mld zł. Urząd Morski w Gdyni już wydał oświadczenie w tej sprawie.
Pytania o wzrost ceny związanej z budową kanału w Nowym Świecie pojawiła się po wypowiedziach Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, Z-cy Dyrektora ds. Technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni, która w informacji skierowanej do mediów wskazywała, że koszt całej inwestycji może wzrosnąć nawet do kwoty 1,2-1,3 mld złotych. Urząd Morski szybko zareagował i w komunikacie wskazuje, że program wieloletni pt. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zakłada koszt inwestycji na poziomie 880 mln złotych.

— Kwota, do jakiej mógłby ewentualnie wzrosnąć koszt budowy kanału, podana w ostatnich dniach mediom przez Panią Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, Z-cę Dyrektora ds. Technicznych (1,2-1,3 mld), wynikała z wieloletniego doświadczenia przy prowadzeniu postępowań przetargowych w zakresie budowli hydrotechnicznych i była wyłącznie szacunkowa. Może ona nie odzwierciedlać ostatecznej wartości inwestycji — czytamy na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni.

Szacunki były jednak wykonane kilka lat temu. W związku z tym urzędnicy nie wykluczają, że po uwzględnieniu wzrostu cen materiałów i sytuacji na rynku nie jest wykluczone, że założona kwota ostatecznie ulegnie zmianie.

— Niemniej jednak, należy podkreślić, iż do czasu otwarcia ofert w pierwszej części przetargu – planowane jest ono na chwilę obecną na połowę kwietnia br., mogą to być wyłącznie szacunki. Brak jest dokładnych wyliczeń, co do możliwego wzrostu kosztów budowy kanału. Przy ostatnich dużych przetargach odnotowaliśmy wzrost cen ofert w stosunku do kosztorysów inwestorskich w różnym stopniu — czytamy w komunikacie.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
as

Komentarze (17) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. mark #2701083 | 79.187.*.* 21 mar 2019 09:44

    rozumiem ze niemiecka gazeto jesteście przeciw?! tak jak Putin,PO ,PSL itd.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. elblążanin #2701092 | 213.73.*.* 21 mar 2019 09:58

    Czekam z utęsknieniem aż zaczną do nas wpływać kontenerowce z jednym kontenerem na pokładzie, bo jednostki o większym zanurzeniu nie przepłyną przez kanał.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. jak tak to wykopie się #2701099 | 37.8.*.* 21 mar 2019 10:10

      wincej bursztynu :)

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    2. Budowaćććć ! Kopaćććć ! #2701101 | 5.173.*.* 21 mar 2019 10:15

      Siódemka Elbląg - Gdańsk kosztowała ponad 7 mld zł . Kanał niechby nawet 1.3 mld - porównując to tak dużo ? Jedno i drugie droga z tym że tutaj wodna - tak samo konieczna !

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz

    3. ds #2701103 | 195.136.*.* 21 mar 2019 10:18

      A co ze znalezionym bursztynem podczas przekopu się stanie?

      odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (5)

      Pokaż wszystkie komentarze (17)