Nowy Port Elbląg alternatywą dla przekopu Mierzei

2019-10-24 10:00:00(ost. akt: 2019-10-24 10:32:25)

Autor zdjęcia: mat. pras.

Teren, na którym ma powstać kanał łączący Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, został w piątek 18 października przekazany wykonawcy przekopu Mierzei Wiślanej. Trwa przygotowanie harmonogramu prac, tymczasem pojawiła się alternatywna koncepcja ułatwiająca dostęp Elbląga do morza – poprzez kanał Elbląski.
Zgodnie z umową Urząd Morski w Gdyni, jako inwestor, w piątek, 18 października przekazał wykonawcy teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jak poinformowali urzędnicy morscy, wykonawca pracuje nad harmonogramem prac budowlanych i dokumentami kontraktowymi, wymaganymi przed rozpoczęciem robót.

Kolejny etap inwestycji wzbudził sprzeciw ekologów.

Okazuje się jednak, że plany przekopu Mierzei Wiślanej mogłyby być skorygowane tak, by nie zagrozić Zalewowi Wiślanemu, a jednocześnie sprawić, by Elbląg znalazł się bezpośrednio na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.
„Wystarczy projekt tzw. przekopu przesunąć ok 10 km na zachód i ustanowić drogę wodną Elbląg-Zatoka Gdańska na bazie Szkarpawy ,Nogatu , Wisły Królewieckiej i Kanału Jagiellońskiego plus krótkie kanały” — napisali autorzy opracowania, które trafiło do naszej redakcji.

I dalej: „A nad samą Zatoką Gdańską (obok Sztutowa) czyli na wybrzeżu Bałtyku przesunięty port postojowy można po prostu nazwać i wykorzystywać jako Nowy Port Elbląg! I taki port, rzeczywiście morski ,byłby zaledwie 20 kilka kilometrów od centrum Elbląga. Elbląg powinien leżeć bezpośrednio na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 biegnącej od Europy Zachodniej poprzez Bydgoszcz, Wisłę , Nogat i dalej do Zatoki Gdańskiej. Trzeba wykonać tylko krótki kanał od Nogatu do Elbląga z wykorzystaniem poszerzonej Fiszefki. Powyższa propozycja nie narusza obszaru Natura 2000 . Możliwe więc by było finansowanie z środków Unijnych. Zwłaszcza, że Unia stawia na komunikację/transport drogami wodnymi śródlądowymi . A Szkarpawa i Nogat są elementami MDWE70”.

— Nogat i Szkarpawa są szersze o ok. 15 metrów od rzeczki Elbląg i łatwiej jest je pogłębić niż płyciutki Zalew Wiślany, który ma około 2 metry — dodał Andrzej Podlaszewski, który wysłał do nas projekt tej koncepcji. — Przecież kanał w Zalewie Wiślanym trzeba będzie ciągle pogłębiać, odnawiać bo będzie się osuwał muł do takiego rowu w dnie. A z kolei brzegi Szkarpawy, Nogatu i kanałów z definicji są utwardzone. Kanał to jest po prostu rów wykopany w ziemi plus czasami wzmocnienie brzegów. I na pewno bez porównania dużo łatwiej i taniej będzie wykonać krótkie kanały niż np. drogę ekspresową nr7 przez Żuławy.

Jak dodał, tym pomysłem zainteresowali się m.in. przeciwnicy przekopu Mierzei Wiślanej. Razem chcą zbudować szeroki front by przekonać decydentów to zmiany planów i nie ukrywają, że liczą na to, że jednak do budowy kanału w zaplanowanym miejscu nie dojdzie. Jak twierdzą, przedstawiony pomysł to nie alternatywa, ale jedyne słuszne rozwiązanie.

Łukasz Razowski

Komentarze (27) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. AxelF #2808916 | 81.219.*.* 24 paź 2019 11:06

    Ale w przekopie mierzei nie chodzi tylko o Elbląg i jego port ale również o Frombork, Tolkmicko i ogólnie otwarcie Zalewu na turystykę. Zatem pomysł alternatywny można włożyć w du...

    Ocena komentarza: warty uwagi (29) odpowiedz na ten komentarz

  2. Sarmata I #2808917 | 79.184.*.* 24 paź 2019 11:07

    kolejne mącenie i mącenie - Gdańskowi bardzo zależy na tym żeby Elbląg był jak najsłabszy.

    Ocena komentarza: warty uwagi (20) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Pewna Zwolenniczka #2808925 | 83.6.*.* 24 paź 2019 11:15

      Byliśmy w PZPR, byliśmy w ZOMO, byliśmy w ORMO jak my teraz tęsknimy za Platformą

      Ocena komentarza: warty uwagi (12) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

      1. bzdura na resorach #2808944 | 212.160.*.* 24 paź 2019 12:11

        ta inwestycja ma ożywić miasto Elbląg, to absurd - nie alternatywa. Nowy Port Elblag to chyba port Stegna/Sztutowo. Ekolodzy idźcie do lekarza i to szybko!

        Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz

      2. greg #2808946 | 83.9.*.* 24 paź 2019 12:19

        Komentarz nisko oceniony. Kliknij aby przeczytać. Pewna zwolenniczko masz teraz kontynuację w PiS możesz się zapisać do PZPR bis o ile już tam nie jesteś

      Pokaż wszystkie komentarze (27)