Niedziela, 8 grudnia 2019. Imieniny Delfiny, Marii, Wirginiusza

Przekop Mierzei: trwa grodzenie terenu

2019-12-03 11:00:06 (ost. akt: 2019-12-03 09:06:30)

Autor zdjęcia: Obóz dla Mierzei Wiślanej

Na początku października inwestor przekazał wykonawcy plac budowy. Od tamtej chwili niewiele słyszymy o tym jak idą pracę. Postanowiliśmy to sprawdzić. Jak się okazuje, obecnie teren budowy jest grodzony, a poza tym, pracują tam saperzy.

- Obecnie trwa grodzenie terenu budowy, a saperzy usuwają obiekty ferromagnetyczne na części lądowej inwestycji – mówi Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. - Po zakończeniu prac saperskich, wykonawca przystąpi do usuwania karpin oraz równolegle organizować będzie zaplecze budowy.

Jak informuje Magdalena Kierzkowska prace typowo hydrotechniczne, czyli związane w pierwszej kolejności z budową nabrzeża przeładunkowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz ziemne ruszą prawdopodobnie na przełomie grudnia i stycznia. Wykonawca jest na etapie zamawiania niezbędnych materiałów budowlanych.

Przypomnijmy: 4 października w Elblągu podpisano umowę z wykonawcą. Zapowiadano wówczas, że budowa rozpocznie się w ciągu dwóch tygodni. 18 października, Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp.z o.o. teren, na którym prowadzone będą prace w ramach pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Na miejscu nie zabrakło także protestujących.

Rownież grupa ekologów przeciwna budowie przekopu, która skupiła się w Obozie dla Mierzei Wiślanej, poinformowała o trwających pracach: „Prawdopodobnie za kilka dni miejsce wycinki i planowanego przekopu będzie niedostępne dla naszych oczu. Już przed weekendem zaczęto ustawiać tam (...) nieestetyczny płot. Mamy nadzieję, że to działanie fasadowe, jak wszystkie dotychczasowe osiągnięcia ministra Gróbarczyka”.

„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską część I” obejmuje realizację następujących zadań:
- budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
- budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi (wraz z instalacjami), parkingami, punktem widokowym, nowym układem drogowym z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą, sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, ujęcia wody podziemnej,
- budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Według podpisanej umowy z konsorcjum inwestor zapłaci wykonawcy 992 mln zł. Do tego dochodzi koszt ponad 10 mln zł. za pracę saperów. Wykonawca ma 32 miesiące na zrealizowanie tego etapu.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

K

Komentarze (17) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ampo #2830946 | 83.28.*.* 6 gru 2019 13:06

    Tak sobie mysle, ze utopione bedzie z 1,5 mld w tym bajorku a efekt taki jak w Szymanach. Albo i w ogole tego nie wybuduja.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. koleś #2829945 | 83.20.*.* 4 gru 2019 20:09

    Płot jet płotem . Jego funkcja jest tymczasowa na czas trwania budowy. Ma być solidny a nie estetyczny. Ludzie zacznijcie myśleć.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. ciekawy #2829867 | 178.216.*.* 4 gru 2019 18:00

    kto zajmie sie karpina , nie ma juz w polsce zadnego zakladu!?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  4. ciekawy #2829827 | 178.216.*.* 4 gru 2019 16:52

    kto zajmie sie przerobka karpiny, ostatnie dwa zaklady sa zamkniete!?

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  5. stary kolejarz #2829543 | 178.216.*.* 4 gru 2019 10:12

    Bledem jest ze nie wybudowano polaczenia kolejowego do Krynicy morskiej, transport materialow budowlanych docieral by koleja , tym samym jedyna droga nie bylaby blokowana przez ciezarowki. po zakonczeniu inwestycji kolej bylaby doskonalym srodkiem transportu osobowego dla mierzei

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (17)