Tramwaje zeroemisyjnym środkiem transportu? Znamy treść apelu
2021-05-12 16:00:00(ost. akt: 2021-05-12 12:26:19)
Podczas ostatniej sesji elbląskiej Rady Miejskiej przyjęto uchwałę w sprawie apelu do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Klimatu i Środowiska oraz Parlamentarzystów Ziemi Elbląskiej dotyczącego uznania tramwaju za zeroemisyjny środek transportu. Jak brzmi jego treść?
Jakiś czas temu, podczas prezentacji nowego wagonu elbląskiego taboru tramwajowego, Witold Wróblewski przyznał, że zależy mu na tym, by tramwaje zwróciły uwagę polityków. Jak mówił, możliwości pozyskania zewnętrznego wsparcia na zakup nowych wagonów są znacznie utrudnione.
Następnie temat powrócił podczas sesji Rady Miejskiej 29 kwietnia.
Jak brzmi jego treść?
W trosce o dobro mieszkańców Elbląga oraz rozwój transportu lokalnego Rada Miejska w Elblągu apeluje do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Klimatu i Środowiska oraz Parlamentarzystów Ziemi Elbląskiej o uznanie tramwaju za zeroemisyjny środek transportu.
W myśl ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym tramwaj to pojazd przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy zasilany energią elektryczną, poruszający się po szynach na drogach publicznych. Silnik tramwaju wykorzystuje do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, nie emituje do środowiska gazów cieplarnianych i innych substancji, objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych energia elektryczna stanowi paliwo alternatywne. Tramwaj więc podobnie jak trolejbus, który jest uwzględniony w ustawie o elektromobilności, spełnia definicję pojazdów zeroemisyjnych.
W wielu miastach, w tym również w Elblągu komunikacja tramwajowa jest podstawą transportu publicznego. Trakcja tramwajowa ze względu na wysoką zdolność przewozową, stanowi podstawę systemu transportu publicznego. Tramwaje nowej generacji przy mniejszym zapotrzebowaniu na energię, zwracają energię do sieci na zasadzie mechanizmu rekuperacji.
Tramwaj wypełnia jeden z głównych celów ustawy o elektromobilności. Pozwala na zmniejszenie liczby autobusów o napędzie konwencjonalnym, które byłyby potrzebne do obsługi danego obszaru miasta oraz ograniczenie ruchu samochodowego. Faktem jest, że miasta, które inwestują w rozbudowę sieci tramwajowej, inwestują w zakup i modernizację taboru podnoszą znacznie bilans zeroemisyjnych pojazdów komunikacji publicznej.
Dziwi zatem fakt, że tramwaje, które bez wątpienia są pojazdami zeroemisyjnymi nie zostały do tej grupy zaliczone w przeciwieństwie do trolejbusów. Niewątpliwie zarówno tramwaje jak i trolejbusy są – przy braku problemu utylizacji zużytych akumulatorów – zdecydowanie bardziej ekologicznym środkiem transportu niż autobusy elektryczne.
Mając na względzie powyższe, Rada Miejska w Elblągu zwraca się z apelem o uwzględnienie korzyści płynących z eksploatacji tramwajów, a w rezultacie uznanie tramwaju za zeroemisyjny środek transportu.
— Uchwały z ostatniej sesji, w tym ta, dotycząca apelu, są aktualnie w trakcie podpisywania i wysyłek do właściwych organów — informuje rzeczniczka prasowa prezydenta Joanna Urbaniak.
Do tematu powrócimy.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez