Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka: Elbląg miałby szansę rozwoju, mając port morski, ale prezydent się upiera

2023-08-12 11:46:14(ost. akt: 2023-08-16 08:40:25)
Andrzej Śliwka: Prezydent Elbląga mógłby skorzystać ze 100 mln zł, który oferuje rząd, pogłębić tor wodny na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu

Andrzej Śliwka: Prezydent Elbląga mógłby skorzystać ze 100 mln zł, który oferuje rząd, pogłębić tor wodny na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu

Autor zdjęcia: Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka

Prezydent Elbląga mógłby skorzystać ze 100 mln zł, który oferuje rząd, pogłębić tor wodny na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu, skorzystałby cały subregion, ale prezydent się upiera — podkreśla wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.
Wiceminister aktywów państwach Andrzej Śliwka w rozmowie z Polskim Radiem 24, zwrócił uwagę, że ostatnio pokazywane są wyniki finansowe państwowych portów morskich. Wymienił port w Gdańsku, port w Gdyni, kompleks Szczecin-Świnoujście.

— Widzimy, jak te porty biją rekordy, jeżeli chodzi o zyski i to się przekłada również na podatki w tych miastach — zaznaczył, dodając, że to jest wielka szansa rozwojowa dla miast.

Andrzej Śliwka pytany o to, czy rząd poszedł na rękę, jeśli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej i zrobi prezent Elblągowi, odpowiedział: — Dajemy prezent Elblągowi w postaci kompromisowej propozycji — 100 mln zł leży na stole. Pan prezydent Wróblewski mógłby skorzystać z tych 100 mln zł pogłębić tor wodny, za który jest odpowiedzialny na odcinku 900 m, wybudować obrotnicę i wtedy wszyscy byśmy w pełni korzystali z portu morskiego w Elblągu — podkreślił wiceminister, stwierdzając, że "niestety pan prezydent się upiera, zamiast współpracować i działać na rzecz rozwoju lokalnego".

— Nie tylko w Elblągu będą korzyści związane z przekopem Mierzei Wiślanej, tylko w całym powiecie elbląskim, braniewskim, ostródzkim, w całym tym subregionie —wskazał wiceminister Śliwka.

Andrzej Śliwka przyznał, że Elbląg jest pięknym miastem i ma duży potencjał ludzki. — Niestety, patrząc na to, jak jest zarządzany, to z bólem mówię, że jest problem związany z tym. Mam nadzieję, patrząc na to, jakie środki trafiają do Elbląga, że Elbląg odzyska swój należny blask — stwierdził wiceminister.

I dodał: — Szkoda tylko, że włodarz tego miasta wchodzi w utarczki polityczne, a nie skupia się na organicznej pracy u podstaw. Wiceminister przypomniał, że "koledzy i koleżanki partyjne prezydenta Wróblewskiego nie byli zwolennikami przekopu Mierzei Wiślanej. Nie są zwolennikami rozwoju portu morskiego w Elblągu".

Śliwka zwrócił uwagę, że "pan prezydent w tym momencie nie robi żadnej ważnej inwestycji (...), nie ściągnął żadnych przedsiębiorców, młodzi ludzie uciekają z Elbląga. Blisko 10 tys. osób wyemigrowało z Elbląga na przestrzeni ostatniej dekady i to jest ten problem".

Wiceminister aktywów państwowych przyznał, że obecnie Elbląg liczy około 110 tys. mieszkańców, ale "jako dawne miasto wojewódzkie, które miało szansę być w pełni miastem portowym, doskonale zlokalizowanym przy trasie S7, jest niestety całkowicie niewykorzystywane".

Kilka miesięcy temu — przypomnijmy — resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września ubiegłego roku. Obecnie inwestor — Urząd Morski w Gdyni — oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna. W zakres tych prac wchodzi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa — już otwartego — mostu obrotowego w Nowakowie.

Prezydent Elbląga 4 sierpnia br., na konferencji prasowej powiedział, że nie ma żadnej nowej opinii, która by stwierdzała, że tor wodny na rzece Elbląg nie należy do Skarbu Państwa. Wróblewski powtórzył, że to do rządu należy pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg tak, by mogły tam wpływać statki z kanału na przekopie Mierzei Wiślanej.

Przypomnijmy jednak, że w czerwcu, podczas konferencji prasowej w Elblągu Andrzej Jaworski, prezes Izby Gospodarczo Handlowej Rynku Spożywczego poinformował, że Izba wystąpiła do znawcy prawa, profesora Suwaja o opinię prawną, która mogłaby jednoznacznie rozstrzygnąć, po czyjej stronie jest racja.

Opinia wykonana na zlecenie Izby jest uzupełnieniem tej poprzedniej, wydanej na wniosek władz miasta. Profesor Suwaj zaznacza w uzupełnieniu swojej poprzedniej opinii, że „o ile nie stanowią zadań podmiotu zarządzającego portem prace związane z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury zapewniającej dostęp do portów”, to „budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury portowej znajdującej się na gruntach, którymi gospodaruje podmiot zarządzający, oraz utrzymanie akwenów portowych są finansowane ze środków podmiotu zarządzającego”.

Profesor w opinii przygotowanej dla Izby Gospodarczo Handlowej Rynku Spożywczego podkreślił, że „zarówno wykonanie obrotnicy jak i budowa 800 metrów torów wodnych w granicach portu morskiego należy zakwalifikować jako budowę »infrastruktury portowej« (…) dlatego należy przyjąć, że stanowią zadanie podmiotu zarządzającego portem”.

O co chodzi? O 900 m toru wodnego kończącego się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor — Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Wróblewski zapowiadał nawet jakiś czas temu, że sprawę ma zamiar skierować do sądu, by to on rozwiązał spór. Podczas ostatniej konferencji prasowej dotyczącej tego zagadnienia, stwierdził jednak, że szkoda na to pieniędzy i poczeka do wyborów.

Za to Jerzy Wcisła, senator z Elbląga z ramienia KO, przekazał, że złożył zawiadomienie do Najwyższej Izby Kontroli, która według odpowiedzi, którą otrzymał, ma przyjrzeć się opisywanemu konfliktowi — a dokładniej — jak poinformował Wcisła — działaniom rządu. — W odpowiedzi od NIK napisano, że sprawa jest już badana — powiedział senator i poinformował też, że "przygotowuje pozew adresowany do pana ministra Gróbarczyka z artykułu 231" (nadużycie władzy — przyp. red.). — Pozew jest przygotowywany również w kierunku Urzędu Morskiego — zapowiedział Wcisła.

PAP, red.


Komentarze (4) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. KamilS #3111601 8 paź 2023 18:11

    Jestem za Andrzejem Śliwką! Mocno mu kibicuję i mam nadzieję, że wygra nadchodzące wybory.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. Paulina #3111482 4 paź 2023 21:16

    Dobrze, że PiS dba o polaków i rozwój Polski. Właśnie dlatego oddaje swój głos na Pana Andrzeja Śliwkę.

    odpowiedz na ten komentarz

  3. juszczyk #3111394 2 paź 2023 13:18

    oczywiście, że tak - taki port to ogromna szansa na rozwój miasta! zbliżają się wybory i wiem, że swój głos oddam właśnie na tego Pana :)

    odpowiedz na ten komentarz

  4. KasiaL #3111344 1 paź 2023 19:28

    Andrzej Śliwka to jedyny człowiek, który chce dla Elbląga naprawdę dobrze!

    odpowiedz na ten komentarz