Mierzeja Wiślana: Śluza kanału przekopu Mierzei Wiślanej już wypełniona wodą [ZDJĘCIA]

2022-06-02 14:01:34(ost. akt: 2022-06-02 15:05:48)

Autor zdjęcia: NDI

Kolejny powód do satysfakcji na budowie kanału przekopu Mierzei Wiślanej. W środę 1 czerwca rozpoczęło się zalewanie wodą śluzy na przeprawie.
Śluza napełniania jest od strony Zatoki Gdańskiej, poprzez otwory wypalone w grodzy. Następne kroki to testy każdej ze stalowych bram w środowisku wodnym. Najpierw odbędą się testy z maszynowni południowej oraz północnej — przekazał PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Wcześniej odbyły się próby szczelności wrót śluzy, które wypadły pomyślnie. Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra. To dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a różnica poziomu wód w obu zbiornikach nie będzie stanowiła zagrożenia dla jednostek pływających.

— Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu „-1,3” metra. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu „-1,3”. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu „0”, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym. Po uzyskaniu tego poziomu wody mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne – mówił Maciej Klecha, kierownik robót mostowych.

Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańska. Jednak aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m.in. kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania oraz nowego układu drogowego z dwoma mostami obrotowymi. Zarówno inwestor, Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była ostatnio próba szczelności śluzy, która jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.

— Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej — powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów.

A czy statki będą mogły wpływać do elbląskiego portu po ukończeniu przekopu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną? Wciąż niejasna jest kwestia związana z pogłębieniem 800-metrowego odcinka toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Więcej na ten temat tutaj.
O tradycjach morskich Elbląga i nadziejach na przyszłość można przeczytać tutaj.